קורס אג'יליטי כלבים למאלפים וכלבנים טיפוליים

בשיתוף
הקריה האקדמית אונו

אחד הכלים הטובים ביותר ליצירת קשר מלא הנאה ומשחק בין הבעלים והכלב הוא ספורט ה- Agility  

אנחנו במכללת דוגארט להכשרת מאלפים וכלבנות טיפולית מאמינים כי מערכת יחסים טובה עם הכלב מבוססת על בניית קשר טוב, בקורס מאלפי הכלבים שלנו ובלימודי כלבנות טיפולית, אחד הדברים שתלמדו זה את החשיבות של ספורט כלבני כאמצעי להשיג זאת.

מהו ספורט האג'יליטי

ה-Agility  (שמשמעות המילה היא שילוב של זריזות וגמישות), הוא ספורט בו הכלבים רצים במהירות ובדיוק המירבי דרך מעבר מכשולים ומשוכות שהדגש בו הוא על עבודת צוות של הנוהג וכלבו. הספורט מוכר על ידי הפדרציה הבינלאומית לכלבנות.

ספורט ה- Agility  קרם עור וגידים באנגליה בזכות פועלו של מאלף הכלבים הוותיק פיטר לואיס בשנת 1978. הוא כתב ספר אודות האג'יליטי והפיץ קלטות ללימוד בסיסי. הכלב הראשון איתו עבד היה מגזע ביגל, שנדיר כיום לראותו פעיל בספורט זה.

ספורט זה מתאים למגוון רב של כלבים ואנשים. כל צוות (נוהג וכלבו) עובד ברמה המתאימה לו כאשר יש צוותים תחרותיים שעשויים להגיע להישגים גבוהים ואחרים שמתקדמים בקצב שלהם וכלל לא ירצו להתחרות. המשותף לכולם שהכלב עובד- לומד הוראות חדשות מפתח תקשורת ברמה גבוהה עם בעליו, מפתח כושר וקואורדינציה והכל באמצעות חיזוקים חיוביים (כגון: משחק- צעצוע, מזון- חטיפים). מניסיוני הרב בתחום אני מאמינה שעבור הכלבים  האג'יליטי נראה כסוג של- "לונה פארק" מרגש ומלהיב, ומפיח בהם וגם בנוהגים רוח רעננה של עשייה מהנה ומשותפת.

קורס אג'יליטי כלבים עבור מאלפים

יתרונות ספורט האג'יליטי

  1. באג'יליטי הסטודנטים בקורס אילוף הכלבים והכלבנות הטיפולית לומדים כיצד הנוהגים בספורט שהם בדרך כלל בעלי הכלבים, להיות אסרטיביים ולמקם את עצמם כראש הלהקה כאשר הכלב מוצא את מקומו כפרט- בלהקה המשפחתית ולא כמנהיג.  דבר זה פותר בעיות התנהגות של "הכלב הוא המלך בבית" ואשר נוהג לגרגר על בני המשפחה ולהפגין שליטה בדרכים נוספות.
  2. ישנם כלבים אנרגטיים במיוחד שלעיתים מוצאים פורקן בארגון ועיצוב מחדש של  הסלון כולל הסרת ריפוד, גילוף רגלי שולחן הקפה באמצעות השיניים ועוד. הסטודנט שלומד להיות מומחה לאילוף כלבים מבין כיצד באימון מרתק, הכלב פורק אנרגיה רבה וזוכה לתשומת לב מרובה מצד הבעלים כך שלעיתים "נושא –  העיצוב" מחדש פחות בוער בעצמותיו של הכלב.
  3. הסטודנטים בקורס מאלפים לומדים כילד באג'יליטי הכלב בא במגע עם כלבים נוספים דבר שמלמד אותו התנהגות בחברותא. הכלב לומד להתמודד עם גירויים שונים,  ביניהם הימצאותם של כלבים שונים סביבו אשר הוא צריך לגלות כלפיהם אדישות ולמלא אחר הוראות הנוהג.  העבודה בקרב קבוצת כלבים יכולה לתקן או לעזור כאשר הכלב אינו נוהג בידידותיות (תוקפן ברמות מסוימות) כלפי כלבים או  כאשר הוא חושש ממגע עימם.
  4. הסטודנטים בקורס האילוף לומדים כיצד האג'יליטי עוזר לכלבים בהתגברות על הפחדים (הליכה על קורת גשר, נדנדה ועוד) ובכך משפר את ביטחונם בכל תחומי חייהם (בבית, ברחוב ועוד). הבעלים עצמם של הכלבים מקבלים כלים לעזור לכלב בהתמודדות עם פחדיו.
  5. תלמידי קורס כלבנות טיפולית לומדים כיצד עבודה של בני נוער ואוכלוסיות אחרות עם הכלב בספורט האג'יליטי מעניקה להם ביטחון, התגברות על פחד, תחושת מסוגלות והצלחה שכן ספורט זה מעניק שפע "מתנות קטנות" הצלחות קטנות אשר מצטברות להישג משמעותי.
  6. קסמו של הכלב הוא שהוא שאינו שיפוטי ואהבתו לבעליו או לנוהג אותו היא ללא תנאים. לכן גם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים ומוגבלויות יכולים להפיק הנאה והתרוממות נפש מההישגים שלהם בעבודת הצוות בספורט האג'יליטי  קיימת פעילות של Para Agility (עבודת אג'יליטי בקרב אוכלוסיות עם לקויות שונות)
  7. תלמידי קורס כלבנות טיפולית לומדים כיצד בני נוער בסיכון עשויים לבנות בקלות קשרי אמון עם הכלב ונוצרת ביניהם מערכת הפריה הדדית, הכלב לומד ומלמד את הילדים וכל מי שצריך כיצד לעבוד בצוות, לבנות אמון ולסמוך על עזרת אחרים כדי להשיג יחדיו מטרה משותפת, הדרך חשובה לא פחות מהשגת המטרה.

מה שיפה בספורט האג'יליטי שניתן לשלב ספורט זה במסגרות שונות: מתנ"סים כחוגים לילדים, קייטנות שבמרכזן אילוף כלבים, עבודה טיפולית עם אוכלוסיות שונות פעילות ספורטיבית של כלב עם בעליו ועוד.

לימודי אג'יליטי כלבים

להלן חלק מהחוקים הקשורים בספורט האג'יליטי

תחרות האג'יליטי תתקיים בזירה ישרה שגודלה המינימלי 20X40 מטר כשאורכו של המסלול ינוע בין 100- 220 מטרים כאשר על הכלב לעבור 15- 22  מכשולים.  אורך המסלול ומספר המכשולים משתנה בהתאם לרמה/ כיתה בה מצוי הכלב. 

על-פי תקנון ה-  FCI (הפדרציה הכלבנית  הבינלאומית)

ישנן שלוש רמות בהן משובצים הכלבים על-פי רמתם. 

הרמה הנמוכה היאA1 והרמה הגבוהה ביותר היא – A3. בארץ ובארצות אירופאיות רבות  ישנה רמה נוספת והיא  0A שהינה רמה בסיסית.

בבניית המסלול משתתפים המכשולים הבאים: גשר, נדנדה, A פריים (קיר טיפוס משופע), "סללום" (עקלתון), משוכות, משוכה כפולה, חומה, קפיצה למרחק , צמיג, מנהרת בד (מנהרה סגורה) ומנהרה גמישה (פתוחה).

המתקנים בנויים על-פי תקנון ה- FCI  (שמתייחס למכלול פרמטרים כגון: מבנה, גובה, רוחב, חומרים, חלוקה לצבעים, בחירת צבע ועוד)

המכשולים הם ניידים! 

בתחרות: בכל מסלול המכשולים מסודרים בסדר חדש- שונה ואל כל מכשול מוצמד מספר (מ 22-1) על פי סדר המסלול שנבנה. הנוהג עולה לזירה ולומד במשך מספר דקות קצוב באמצעות המספור את סדר המתקנים במסלול שעל כלבו לעבור. בהמשך הנוהג מבצע את המסלול בדרך כלל בריצה תוך כדי שהוא מכוון את הכלב באמצעות שפת גוף והוראות קוליות.

בתחרות הכלב עולה על המסלול ללא קולר  או כל אביזר אחר וגם על הנוהג חל איסור על שימוש בכלי עזר כגון: אוכל, משחק ועוד.

ישנם מסלולים בהם מעבר המכשולים דורש פניות חדות אפילו עד כדי 270 מעלות, ישנם מכשולים הסמוכים מאוד זה לזה והכלב צריך להגיב בהתאם וכל זאת  כשהוא נמצא במהירות מרבית שיכולה להגיע אף ליותר מ-4 מטר לשנייה.

בתחרויות הכלב שעובד הכי מדויק ונקי (כמה שפחות נקודות עונשין) ובמהירות הגבוהה ביותר הוא המנצח. הביצוע אליו שואפים במסלול מכונה: Clean Run בו הכלב מבצע מעבר "נקי" של המסלול במסגרת הזמן הקצוב שניתן וללא נקודות עונשין.

הספורט פתוח ומתאים למכלול סוגי הכלבים, גדולים כקטנים, ולכן בתחרויות יש חלוקה לפי קטגוריית גובה. כלבים קטנים – Small- נמוכים מ 35 ס"מ. כלבים בינוניים- Medium- שגובהם בין 35 ס"מ ל 43 ס"מ. כלבים גדולים Large  שגובהם מעל 43 ס"מ, בהתאם לקטגוריה נקבע גובהם של חלק מהמתקנים.

לימוד יסודות האג'יליטי במכללת Dog Art הם חלק מהתכנים המועברים בבית ספר לאילוף כלבים וקורס כלבנות טיפולית של מכללת דוגארט, הן מתקיימות בחוות אילוף כלבים כחלק מאילוף כלבים במרכז.

המרצה ללימודי אג'יליטי

לימודי אג'יליטי כלביםהלימודים מועברים על ידי המדריכה והמאמנת,דנה ורדינון.

עם ותק של יותר מעשרים שנה בתחום, מדריכת אג'יליטי מטעם ההתאחדות הישראלית 

ושופטת אג'יליטי בינלאומית. מדריכה  אשר הכשירה מדריכי אג'יליטי מטעם ההתאחדות הישראלית לכלבנות ומייסדת "ועדת האג'יליטי" של ההתאחדות.

בעלת ניסיון תחרותי בארץ ובחו"ל והגיעה עם כלבים אישיים שלה לרמה הגבוהה ביותר –  A3. לאורך השנים מעבירה הרצאות וסדנאות בתחום וייצגה את ישראל בוועדת האג'יליטי העולמית.

בשיתוף

הקריה האקדמית אונו

יצירת קשר

יש לך שאלות? רוצה פרטים נוספים?
אנחנו כאן בשבילך. צרו איתנו קשר בטלפון 03-6832445 או השאירו פרטים בטופס ונחזור בהקדם...

קורסים וסדנאות

לימודי כלבי עבודה

לימודי כלבי עבודה, גישוש והרחה במכללת Dog Art  מיועדים למאלפים ומטפלים התנהגותיים לכלבי בית, המעוניינים להוסיף לעצמם ידע מרתק, ולקבל כלים להעצמה והתפתחות אישית, של הקשר בין הבעלים והכלב. כלבי

כלבנות טיפולית

קורס כלבנות טיפולית

בשיתוף טיפול בעזרת כלבים או כלבנות טיפולית הוא בין התחומים המקצועיים המבוקשים ומהירי הצמיחה בעולם הטיפולי. הקשר בין האדם לכלב הוא קשר עתיק בן אלפי שנים, של חיים בצוותא ועבודה

מאמרים מהבלוג שלנו

לימוד אילוף כלבים

כלבי טורנספיט לימוד אילוף כלבים במרכז

כמאלפי כלבים ומטפלים התנהגותיים קרוב לוודאי שתתקלו בסוגים שונים של טיפוסי כלבים וחשוב שתדעו לזהות כל סוג וסוג של כלבים כדי שתהיו מקצועיים מול הלקוח וגם שתדעו מהו המטען הגנטי