קורס אילוף כלבים – כלב הויסלה ההונגרי

בשיתוף
הקריה האקדמית אונו

בוגרי קורס אילוף וכלבנות טיפולית הכירו את הויסלה ההונגרי

כמאלפי כלבים ומטפלים התנהגותיים קרוב לוודאי שתתקלו בסוגים שונים של טיפוסי כלבים וחשוב שתדעו לזהות כל סוג וסוג של כלבים כדי שתהיו מקצועיים מול הלקוח וגם שתדעו מהו המטען הגנטי של הכלב, מה מניע אותו מבחינת דחפים ויצרים שמשפיעים על ההתנהגות או יוצרים בעיות התנהגות.

הקדמה קצרה

כלב הויסלה או בשמו המדויק " ויז'לה " (בהונגרית: Magyar Vizsla, מבוטא כ-"ויז'לה") במראו שייך לאצולה של הכלבים וכמו כך הוא ניתן במתנה לאצילים, לברונים ולבעלי האדמות הגדולים של הממלכה ההונגרית הגדולה.

כלבי הויז'לה נועדו במקור לבצע שלושה תפקידים:
לאתר את הציד עבור הצייד, לאחר איתור הציד להצביע על החיה ולסמן את מיקומה עבור הצייד כלומר הם מוגדרים " פוינטרים " (מהמילה באנגלית point  – הכוונה )
לאחר שהצייד יורה בחיה, תפקיד הכלב לאתר את גופת החיה ולהשיבה לצייד, כלומר "רטריברים " 

( מהמילה באנגלית retrieve – להשיב ), לכן הויז'לה נחשב כטיפוס כלבים רב תכליתי שמבצע מספר של תפקידים במהלך הציד. 

ההיסטוריה המרתקת של כלבי הויז'לה ההונגרי

ההיסטוריה של הויז'לה מעורבת בהיסטוריה של נדידות עמים, כיבושי ארצות על ידי אימפריות והחלפה של תרבויות. 

עדויות על כלבי הויז'לה, ניתן למצוא עוד מהמאה העשירית. יותר מכך, קרוב לוודאי שכלבי הוויז'לה קדמו היסטורית להרבה גזעי כלבים רב תכליתיים אחרים באירופה כדוגמת הווימרנר הגרמני, אותו הויז'לה הקדים לפחות ב – 300 שנה, וייתכן שהוא היה " המודל " והאב הקדום לשאר הפוינטרים שמבצעים עבודה רב תכליתית עבור הצייד. 

ישנן השערות שמקור הויז'לה הוא בהכלאה של האונדים מרומניה, עם כלבי רוח טורקיים וכלבי סלוקי, יחד עם כלבי ציד (האונדס ) שהגיעו עם הכובשים האונים, בתוכם שולבו כלבי פוינטר מהערבות ההונגריות. 

המטרה הייתה לייצר כלבים צהובים אדמדמים שישתלבו היטב בנוף המישורי של ערבות הדשא של הונגריה, 

הכלבים הראשונים נועדו להיות חלק מאסטרטגית ציד של שילוב עופות דורסים כמו עיטים, בזים וניצים יחד עם פרשים על סוסים. 

העדות הראשונה הכתובה לכלבי הויז'לה היא ממכתב משנת 1508 לספירה, של אישה הונגריה בשם באטיאני Battyhany)  ) לבנה בלתאז'ר ( Balthasar ), ושם מוזכר על מתנה בשם " ויז'לה "
המילה ויז'לה בהונגרית פירושה " מצביע "  – " פוינטר ", והיא יכולה להעיד על כל סוג של כלב פוינטר שקיים בזמנו, אך זאת העדות ההיסטורית הכתובה הראשונה לקיומו של השם. 

במכתב אחר משנת 1515 אדם בשם מיכאלי קומאסי כותב לאחיו טאמס: 

" אחי האהוב אני מבקש ממכם ויז'לה טוב שמתאים לציד ציפורים ויודע לעבוד עם בזים ולהתמודד איתם " 

התיעוד המודרני של כלבי הויז'לה התחיל בתחילת המאה ה -19, על ידי מספר מגדלים שרשמו ותיעדו את הגידול של הכלבים שלהם. 

עד לפני המאה ה – 19 , הציידים האירופאים החזיקו אוסף גדול של כלבי ציד מסוגים שונים כגון, האונדים, פוינטרים, רטריברים כלבי רוח ועוד, מי שהחזיק אותם היו בעיקר בני האצולה שיכלו להרשות זאת בזכות הממון הרב ושטחי האדמה הנרחבים שיועדו לציד

במילים אחרות, כלביות ענקיות של כלבי ציד היו אמצעי של האצילים והעשירים להפגין את כוחם ואת ממונם.

החל מהמאה ה – 19 השתנתה סצנת הציד האירופאית והגיעה התקופה של המהפכה התעשייתית ואיתה ההתפתחות של הנשק החם כגון אקדחים ורובי ציד משוכללים, המהפכה התעשייתית יצרה זן חדש של ציידים ממעמד הביניים, שלא יכול היה להרשות לעצמו כלביות גדולות עם מגוון כלבים, הזן החדש של הציידים נזדקק לכלב ציד רב תכליתי שיכול גם לאתר ציד מגוון כגון ציפורים, ארנבות, איילים וחזירים, להצביע עליו ולאחר שנורה גם להחזיר אותו לצייד במקרה הצורך, הכלב הזה צריך לעבוד בתנאים משתנים של סוגי אדמה ואף להשיב את הטרף מתוך המים, ואף יותר מזה, הדרישה הייתה לכלב שיהיה בן לוויה, יחיה גם בבית יחד עם המשפחה והכי חשוב, יראה טוב ויגרום לתחושות קנאה אצל חבריו הציידים האחרים 

ומה היה יותר מזה לתפקיד מאשר כלב הויז'לה

 עם זאת האתגר הגדול של הגזע היה ההתנהלות האנושית, הונגריה יושבת על צומת דרכים יבשתי שהיווה מוקד למלחמות רבות ומאבקים רבים בין כוחות אימתניים שונים כדוגמת האימפריה העותומנית והאימפריה האוסטרו הונגרית. המלחמות הרבות על אדמת הונגריה כמעט הביאו להכחדת הגזע כך שבשנת 1890  כמעט ולא נותרו כלבים בהונגריה מלבד במקומות בודדים. 

המגדלים הבודדים שנותרו החלו להיות מודאגים מעתידו של הגזע והחלו לחפש כלבים להרבעה, אך לצערם מצאו סך הכל 12 כלבי ויז'לה בלבד, כדי לשקם את הגזע ולמנוע את הכחדתו המגדלים החלו לפנות למקורות אחרים כדי להרביע את הכלבים, אף אחד לא באמת יודע באלו כלבים השתמשו כדי לשחזר את הגזע, אך ההשערות תומכות שקרוב לוודאי השתמשו בכלבים גרמנים כגון ויימרנר ופוינטר גרמני קצר שיער.

אך המאמצים של המגדלים נותרו ללא הצלחה ומספרי הכלבים כמעט ולא צמחו, מלחמת העולם הראשונה והשנייה הביאו לגזע מכה נוספת, הונגריה הפכה לשדה קרב ורוב תושביה הפכו להיות פליטים, כתוצאה מכך יותר מ 80% מהגזע אבד ונותרו כלבים מעטים. 

למזלו הגדול של הגזע, פריטים מעטים ניצלו על ידי מהגרים ממוצא הונגרי שהיגרו למדינות אחרות כגון אנגליה, קנדה וארצות הברית. 

לאחר מלחמת העולם השנייה, בשנות החמישים המוקדמות החלו מגדלים בהונגריה  בשיקום של מועדון הגזע ולהרביע ולרשום את מעט הכלבים שנותרו, בשילוב קווי דם מכלבים שניצלו וגודלו מחו"ל. 

כיום מדובר בכלב משפחה ולוויה מאד פופולארי שנפוץ ברחבי העולם. 

נראות ובריאות

הויז'לה הינו כלב אצילי ואתלטי בגודל בינוני, שבא בשתי גרסאות של פרווה, היותר פופולארית ומוכרת היא הפרווה הקצרה אך ישנה גם וורסיה פחות מוכרת של ויז'לה עם פרווה זיפית, צבע הפרווה נע בין גוונים שונים של כתום וזהב, גודל הזכרים הוא בין  58-64 ס"מ ואילו הנקבות הן  54-60 ס"מ משקל הזכרים נע בין 20-27 ק"ג ואילו משקל הנקבות נע בין  18-25 ק"ג

הויז'לה סך הכל נחשב ככלב בריא ללא מחלות מיוחדות בעיקר אם מגיע ממגדלים אחראים שעורכים את כל הבדיקות הנחוצות. 

סיכום

הויז'לה הינו כלב לוויה שמיועד לבעלים שמוכן להוציא לו אנרגיה והרבה!
זה כלב שאוהב לרוץ ולרוץ ולרוץ, זה לא כלב שמיועד לשני טיולים של עשר דקות סביב הרחוב וזהו.
הויז'לה ההונגרי מיועד לבעלים פעלתניים שמוכנים להריץ אותו ולשחק איתו הרבה משחקי כדור, זהו כלב נפלא לעבודת הרחה וסה"כ די קל לאילוף, עם הבעלים מוכן לעבוד עם הכלב ולהשקיע.
כגזע של כלבים שנועד לחיות בבית וצמוד לבעלים, הוא יכול לפתח בעיות של תלות ולכן חשוב לעבוד איתם מגיל צעיר על רוגע ולהיות לבד בליווי של איש מקצוע וכלים אילופיים שונים. 

סה"כ מדובר בגזע כלבים בריא, אך בשל מזגו האנרגטי דורש פריקת אנרגיה ועבודת אילוף ומשמעת על מנת להיות בן לוויה למופת וחבר לחיים. 

זהו כלב אינטליגנטי מאד ורב תכליתי עם מגוון סגנונות עבודה שישמח ללמוד ולבצע את כל מה שנדרש ממנו מתרגילי משמעת מתקדמת, כלבנות טיפולית ועבודת הרחה, כלב שישמח לאתגרים וללמוד טריקים חדשים ויכול להגיע לרמה גבוהה של ביצוע והבנה ונהדר ככלב ראשון לכל מי שמעוניין ללמוד אילוף כלבים מקצועי .

לימוד גזעי כלבים במכללת דוג ארט הן חלק מלימודי אילוף כלבים ולימודי כלבנות טיפולית בקורס מאלפי הכלבים אשר מתקיימים בשתי חוות אילוף כלבים במרכז.

לפרטים נוספים כגון מחיר קורס מאלפים במרכז, או פרטים נוספים על בית הספר לאילוף כלבים, נא ליצור איתנו קשר בטלפון או בהודעה.

כלב ויסלה מאלף כלבים
שיתוף

בשיתוף

הקריה האקדמית אונו

יצירת קשר

יש לך שאלות? רוצה פרטים נוספים?
אנחנו כאן בשבילך. צרו איתנו קשר בטלפון 03-6832445 או השאירו פרטים בטופס ונחזור בהקדם...

קורסים וסדנאות

קורס אילוף כלבים וטיפול התנהגותי

בשיתוף קורס אילוף כלבים וטיפול התנהגותי, במכללה לאומנויות האילוף דוגארט, מיועדים לאלו שמחפשים ללמוד מהטובים ביותר ולא מוכנים להתפשר. הסגל המקצועי של דוגארט המלמד אילוף כלבים וכלבנות טיפולית, מורכב מאנשי

מאמרים מהבלוג שלנו

אילוף כלבים

כלבי בורדר קולי

כמאלפי כלבים ומטפלים התנהגותיים קרוב לוודאי שתתקלו בסוגים שונים של טיפוסי כלבים וחשוב שתדעו לזהות כל סוג וסוג של כלבים כדי שתהיו מקצועיים מול הלקוח וגם שתדעו מה המטען הגנטי