הכירו את הרועה האוסטרלי

בשיתוף
הקריה האקדמית אונו

כמאלפי כלבים ומטפלים התנהגותיים קרוב לוודאי שתתקלו בסוגים שונים של טיפוסי כלבים וחשוב שתדעו לזהות כל סוג וסוג של כלבים כדי שתהיו מקצועיים מול הלקוח וגם שתדעו מהו המטען הגנטי של הכלב,

מה מניע אותו מבחינת דחפים ויצרים שמשפיעים על ההתנהגות או יוצרים בעיות התנהגות.

הקדמה קצרה:

כמו כל סיפור טוב, ההיסטוריה של כלב  הרועים האוסטרלי, שזורה בהיסטוריה של ההגירה האנושית, היא אסופה וריכוז של סיפורים, זיכרונות של היסטוריונים, חוואים, רועי בקר וצאן ואנשים אחרים שעבדו עם טיפוסים שונים של רועים אוסטרלים ועזרו ביצירת הגזע המדהים הזה, הסיפור של הגזע הוא סיפור ההרפתקאות והאתגרים של אותם אנשים. 

ההיסטוריה של הרועים האוסטרלים: 

הרועה האוסטרלי הוא צאצא ישיר של מיטב כלבי הרועים שיצאו מאירופה. 

אוהבי הגזע שישבו וחקרו לעומק, לאורך שנים, את ההיסטוריה של קווי הדם של הרועים האוסטרלים 

גילו שהמקור של הכלבים הוא ברכס הרי הפירינאים הספרדיים.

בניתוח של מסמכים היסטוריים, תעודות מכר והגירה, תעודות יצוא וספנות ותמונות עתיקות הם גילו כי ישנו תיאור על כלבי רועים בעלי עיניים כחולות בהירות, פרווה עם כתמים וחסרי זנב. 

החוקרים גילו כי המפתח לגילוי מוצא הרועה האוסטרלי הוא הכבשים עצמם או ליתר דיוק כבשים מסוג מרמנו שהגידול שלהם והגידול של רועים אוסטרלים היה משולב יחד. 

כבשי המרמנו גודלו בספרד והצמר שלהם היה ידוע באיכותו בכל העולם, במהלך המאה ה – 18, עדרים של כבשי מרמנו שגודלו בכל רחבי רכס הפירינאים הספרדיים חבל הבאסקים, נשלחו והועברו לדרום גרמניה ומשם הכבשים נשלחו לגידול באוסטרליה ע"י מהגרים גרמנים שרכשו חוות באוסטרליה ועברו להתגורר שם. 

יחד איתם עברו כלבי הרועים  המפורסמים עם העיניים הכחולות שהגיעו מהפירינאים הספרדיים וחבל הבאסקים ושימשו גם את החוואים הגרמנים ברעיית הכבשים בגרמניה, כשאלו היגרו לאוסטרליה הם לקחו את הכלבים איתם שישמשו לרעייה גם ביבשת החדשה אליה היגרו. 

שהחוואים הגרמנים החלו לייצא בסוף המאה ה – 18 משלוחי כבשי מרמנו למקסיקו וקליפורניה, התלוו כלבי הרועים שנודעו אחר כך בשם שאנו מכירים כיום כ – " רועה אוסטרלי ". 

כחלק מגלי ההגירה לאוסטרליה, הגיעו גם הרועים הבאסקים עצמם, יחד עם עדרי הכבשים שמכרו לחוואים האוסטרלים כדי לשמש ככוח עבודה ולעזור עם המרעה של הכבשים בשטחים העצומים וגם הם הביאו את הכלבים שלהם איתם, התיאורים מספרים על כלבים כחולים קטנים וזריזים. 

בחוות באוסטרליה, הרועים הבאסקים לקחו את הכלבים מהרי הפירנאים, את הכלבים של המהגרים הגרמנים והרביעו אותם יחד עם כלבי קולי שונים שהגיעו מאנגליה וסקוטלנד בניסיון ליצור כלב שמתאים יותר לתנאים האוסטרלים המאתגרים. 

בסופו של דבר במאה ה – 19 תחילת המאה ה – 20, מגדלי הכבשים הבאסקים, החליטו לעזוב את אוסטרליה ולהגר לקליפורניה בניסיון למצוא תנאים טובים ואיכותיים יותר לגידול כבשים ובסביבה דוברת ספרדית. הם התיישבו באזורים שונים בקליפורניה ומקסיקו והחלו לגדל שם עדרי כבשים. 

תושבי קליפורניה העריצו את כלבי הרועים של הבאסקים והניחו שהם גזע אוסטרלי 

הם התרשמו לטובה מיכולות העבודה והסיבולת של כלבי הרועים הבאסקים באקלים החם של הקיץ בקליפורניה ובכך השם המטעה הרועה האוסטרלי אותו אנו מכירים כיום. 

גידול סלקטיבי של כלבי הרועה האוסטרלי במשך דורות רבים התמקד ביצירת כלב שיהיה יעיל במערב הפרוע האמריקני.

היה עליו להתמודד עם מזג אוויר קשה, להיות יעיל, מהיר עם אנרגיה וסיבולת; ולהיות אינטליגנט, גמיש ועצמאי תוך שמירה על ציות. הבסיס בפועל לרועה האוסטרלי הוקם בין שנות הארבעים לתחילת שנות השבעים, כאשר הוקם מועדון הרועים האוסטרלי של אמריקה והתחיל הרישום המתועד של קווי הדם. 

בארצות הברית, הרועה האוסטרלי הוא חלק אייקוני מתרבות הבוקרים והרודיאו יש קווי עבודה רבים שעובדים ברעיית צאן ובקר בחוות בקליפורניה ומקסיקו, אחרים עובדים במופעי ראווה ברודיאו ואחרים עובדים בכלבנות טיפולית, כלבי איתור סמים, כלבי שירות ותרפיה וכלבי חיפוש והצלה. 

הפעלולים והכישורים שלהם זיכו אותם במקומות בכמה סרטי דיסני, כולל Run Appaloosa Run ו- Stub: The Cowdog הגדול ביותר במערב. רועה אוסטרלי הופיע בסרט Flight of the Navigator (1986) ובסדרת הטלוויזיה Flash Forward (1996). לאחרונה, רועה אוסטרלי כיכב בסרט המפורסם Famous Five וסרטי ההמשך שלו.

ביוני 2017 אימצו סגן נשיא ארה"ב מייק פנס ומשפחתו רועה אוסטרלי כחול בשם " הארלי ". 

אופי

הרועה האוסטרלי הוא כלב מרומם רוח, בעל שמחת חיים רבה, הדורש תשומת לב רבה ועבודה

כמו רבים מגזעי כלבי הרועים מדובר בכלב אנרגטי, המחפש קשר ועבודת צוות עם הבעלים, זהו כלב הדורש פעילות גופנית רבה.

רועה אוסטרלי הינו כלב שלחלוטין נועד לעבוד ונהנה לעבוד, בין אם זה ללמוד ולתרגל טריקים, להתחרות באג'יליטי או פריזבי כלבים, או לעסוק בכל פעילות גופנית ומנטלית המשלבת עשייה ועבודה עם הבעלים. 

היכולת של הגזע להסתגל למצבים ולחשוב בעצמו הופכת אותו לכלב מצוין בהרבה מצבים, עם זאת אם לא ינותב כראוי תכונה זאת יכולה ליצור בעיות התנהגות רבות. 

הכלבים האלו נוהגים לרעות ולהזיז את הכבשים באמצעות נביחות רבות, דבר שעלול להתבטא בנביחות הפעלה כלפי הבעלים, לכן יש להקפיד מגורות על חינוך מדויק והקפדה על התנהגויות רצויות.

מדובר בכלב קשוח ואינטליגנטי שלומד מהר ואוהב לשחק.

רועה אוסטרלי שהבעלים יזניח אותו, ישתעמם מהר וימציא משחקים ופעילויות בעצמו דבר שעלול להתפרש כבעיות התנהגות לא רצויות. 

כמו כל כלב רועים הקשור לאדם ורוצה להיות בקרבת בעליו הם יכולים לפתח תלות לא בריאה, לכן צריכים לדעת כיצד להתנהל איתם כראוי ורצוי מאד להיוועץ עם איש מקצוע שילווה את הבעלים בתהליך הגידול מגורות כדי לבסס מערכת יחסים נכונה ובריאה עם החבר הכי טוב. 

נראות ובריאות: 

מדובר על גזע כלבים בינוני , בעל מבנה מוצק, הגובה המועדף לזכרים הוא 51-58 ס"מ ולנקבות בין 46 53-ל ס"מ, הפרווה היא בעל מרקם בינוני, ישר עד גלי, עמיד בפני מזג אוויר ובינוני באורכו. הפרווה התחתית משתנה בהתאם לאקלים. השיער על הראש, האוזניים, קדמת הרגליים הקדמיות ומתחת לפיסות קצר וחלק. יש ניצוי בינוני על גב הרגליים הקדמיות והאחוריות. ישנה רעמה מתונה, שבולטת יותר בזכרים מאשר בנקבות

מבחינת צבע הם באים בשילובי צבעים שונים כגון כחול-מרל, שחור, אדום-מרל, אדום אסור שהצבע הלבן ישלוט בראש והעיניים חייבות להיות מוקפות במלואן בצבע ופיגמנט 

מבחינת בריאות סה"כ מדובר בגזע בריא מאד אך עלול לסבול מבעיות בריאות כגון  מחלות במפרק הירך, בעיות לבביות, בלוטת התריס, מחלות עיניים גנטיות שאת רובן ניתן לבדוק למנוע ועוד, לכן חשוב מאד שהכלב יגיע מבית גידול מקצועי ומוקפד שעורך את כל הבדיקות הגנטיות והרפואיות לאורך זמן 

לסיכום מדובר בכלב אינטליגנטי מאד ורב תכליתי עם מגוון סגנונות עבודה שישמח ללמוד ולבצע את כל מה שנדרש ממנו מתרגילי משמעת מתקדמת, כלבנות טיפולית ועבודת הרחה, כלב שישמח לאתגרים וללמוד טריקים חדשים ויכול להגיע לרמה גבוהה של ביצוע והבנה ונהדר ככלב ראשון לכל מי שמעוניין ללמוד אילוף כלבים מקצועי .

לימוד גזעי כלבים במכללת דוגארט הן חלק מלימודי אילוף כלבים וכמובן לימודי כלבנות טיפולית בקורס מאלפי הכלבים אשר מתקיימים בשתי חוות אילוף כלבים במרכז.

לפרטים נוספים כגון מחיר קורס מאלפים במרכז, או פרטים נוספים על בית הספר לאילוף כלבים, נא ליצור איתנו קשר בטלפון או בהודעה.

קורס כלבנות טיפולית
רועה אוסטרלי
שיתוף

בשיתוף

הקריה האקדמית אונו

יצירת קשר

יש לך שאלות? רוצה פרטים נוספים?
אנחנו כאן בשבילך. צרו איתנו קשר בטלפון 03-6832445 או השאירו פרטים בטופס ונחזור בהקדם...

קורסים וסדנאות

כלבנות טיפולית

קורס כלבנות טיפולית

בשיתוף טיפול בעזרת כלבים או כלבנות טיפולית הוא בין התחומים המקצועיים המבוקשים ומהירי הצמיחה בעולם הטיפולי. הקשר בין האדם לכלב הוא קשר עתיק בן אלפי שנים, של חיים בצוותא ועבודה

לימודי כלבי עבודה

לימודי כלבי עבודה, גישוש והרחה במכללת Dog Art  מיועדים למאלפים ומטפלים התנהגותיים לכלבי בית, המעוניינים להוסיף לעצמם ידע מרתק, ולקבל כלים להעצמה והתפתחות אישית, של הקשר בין הבעלים והכלב. כלבי

מאמרים מהבלוג שלנו

שרידים של כלב בר פרהיסטורי נמצא באתר מאובנים אנושי בגאורגיה

שרידים של כלב בר פרהיסטורי נמצא באתר מאובנים אנושי בגאורגיה באתר המפורסם של דמינסי בגאורגיה, בדרום הרי הקווקז, היכן שהתגלו השרידים המוקדמים ביותר של בני אדם קדומים מחוץ לאפריקה לפני 1.8 מיליון שנה התגלו גם שרידים של כלב פרא קדמון עצום עם שיניים חדות שנועדו לחתוך בשר.