מבוא לכלבי שירות ותרפיה

בשיתוף
הקריה האקדמית אונו

המאמר הזה נכתב כמבוא לתחום עבור אלו שמתעניינים בלימודי אילוף ובכלבנות טיפולית וכדי לעשות סדר בעולם התוכן הזה שנקרא כלבים טיפוליים, כלבי שירות וכל מה שנגזר מכך.

לפני הכול חשוב להבין שבמדינת ישראל, אין בידול תפיסתי או חוקתי בין כלבי תרפיה לבין כלבי שירות, ולכן יש בלבול בתחום גם בקרב העוסקים בו.

על פי חוק איסור הפליית עיוורים המלווים בכלבי נחייה, התשנ"ג – 1993, בישראל השימוש היחיד בכלבי שירות המעוגן בחוק הוא של כלבי נחיה. כל שאר הכלבים העוסקים בתחום הכלבנות הטיפולית והשירות בישראל אינם מוכרים רשמית על ידי המדינה והחקיקה וקיימות תקנות שונות בעניין כגון תקנות לכניסת כלב נחייה לבריכת שחייה, תקנות המתירות הכנסת כלב נחייה לכלי תעבורה והוראות ועדכוני שעה מטעם מדינת ישראל ומשרד העבודה והרווחה,

עם זאת כן חשוב להדגיש כי ברחבי העולם בשנים האחרונות צובר תחום הכלבנות הטיפולית תאוצה רבה, יותר ויותר כלבים משולבים בתהליכים טיפוליים שונים, ותורמים למערך החברתי, החינוכי, הפסיכולוגי והשיקומי של האדם. במדינות שונות בעולם ישנה הכרה וחקיקה מוגדרת גם לגבי כלבי תרפיה, כלבי עזר וכלבי שירות שונים.

במאמר זה אנו מסתמכים על ההגדרות של כלבי תרפיה ושירות במקומות שונים בעולם על פי ארגון ADI
Assistance Dogs International, Inc. (ADI) אשר הינו איחוד של ארגונים ללא מטרת רווח אשר מכשירים כלבי שירות והפכו להיות הסמכות המובילה בתחום כלבי השירות וקובעים סטנדרטים ואתיקה בהכשרת כלבים אלו.

דגשים חשובים: 

רוב הכלבים שאנו פוגשים בחיי היום יום, מוגדרים ככלבי לוויה היות והם כלבי משפחה אהובים ללא תפקיד מוגדר שאותו הם אמורים לבצע.

כדי שכלב ישמש ככלב תרפיה או ככלב שירות, דבר ראשון הוא חייב להיות יציב באופיו, מאוזן, ממושמע ונהיג על מנת שניתן יהיה להתנהל איתו בפומבי ללא הפרעה לציבור.

כלבים שמאומנים לשמירה, הגנה אישית או טריטוריאלית אינם יכולים להיות מוכרים על פי ה – ADI ככלבי תרפיה או שירות מסיבות אלו:

  1. כלב שמאומן לשמירה והגנה מאומן לתקוף, במצבי עקה פסיכולוגיים של מטופל, עשוי להגיב כלפי גירוי לא מאיים.
  2. כלבי התרפיה בבסיסם מוגדרים כעדינים וסוציאליים ברמה גבוהה.
  3. מטרתו של כלב תרפיה בטיפול היא לייצר שינוי רגשי אצל המטופל, כלב אשר אומן לשמור או להגן, אינו מייצר שינוי רגשי ארוך טווח, אלא מייצר תחושת הגנה חיצונית בלבד.
  4. אנו מאמינים כי התנהגות שמקורה בחוויה אלימה או תוכן פנימי אלים, או במצבים שנחוו על ידי המטופל כאלימים ועל כן נוצר הקושי הרגשי שלו, אינה יכולה להיפתר בהוספת גורם שמגיב בתוקפנות גם הוא.

נקודה נוספת חשובה בהכשרת כלבי שירות  היא שהם צריכים ללמוד במסגרת אימוניהם לפחות שלושה דברים המסייעים לחייו של הלקוח העתידי לו הם מיועדים לסייע על מנת להיות מוכרים רשמית ככלבי שירות.

על מנת שכלב יוגדר ככלב שירות (עפ"י ארגון ה – ADI), בהכשרתם של כלבי השירות, ישנה דרישה שהכלבים ילמדו לפחות שלוש התנהגויות שיסייעו לחייו של הלקוח העתידי, לו הכלב מיועד לסייע.

לכן אם כלב למשל למד להסיר גרביים אבל לא יכול לסייע מעבר לכך הוא אינו יכול להיות מוגדר ככלב שירות.

 מהו כלב תרפיה Therapy Dog:

כלבי תרפיה הינם כלבים טיפוליים המיועדים לתהליך טיפולי, שיקומי או חינוכי. מדובר בכלבים המאומנים לספק חום, חיבה ותמיכה לאנשים, וכן, רגישות ותשומת לב למצבים רגשיים והתנהגותיים של אנשים, בדרך כלל במסגרות כגון בתי חולים, בתי אבות, בתי ספר, גנים מוסדות טיפוליים שונים ועוד.

בניגוד לכלבי שירות וסיוע המאומנים לסייע למטופלים ספציפיים, הכלבים הטיפוליים (כלבי תרפיה) מאומנים לקיים אינטראקציה עם אנשים שונים ולא רק עם המטפלים שלהם. כמו כן, כלבי התרפיה נבדלים במטרת השילוב שלהם בתהליך הטיפולי של האדם, שינוי רגשי\פיזי אצל המטופל. זאת בניגוד לכלב עזר או שירות שמהווה אסטרטגיית פיצוי על קושי.

הכלבנות הטיפולית, היא שיטה המסתייעת בכלבים כדי לשפר את תפקודו הפיזי, החברתי, הרגשי או הקוגניטיבי של האדם. טיפול זה נעזר בכלבים אשר עברו הכשרה ונמצאו בעלי אופי מתאים, כאשר תפקידו של הכלבן הטיפולי בתהליך זה, הוא לכוון את המטופל להתבוננות פנימית, מודעות ופיתוח תובנה.

הגישה מבוססת על מפגשים בין מטופל לבין איש מקצוע, הכלבן הטיפולי, כאשר הגורם המתווך הוא הכלב, אשר לפי גישתנו מהווה 'מטפל שותף' במשולש הטיפולי.

הבחירה בכלב כ'מטפל שותף' בתהליך, נובעת מכך שהקשר הנוצר בינו לבין המטופל איננו מצריך שימוש במילים על מנת ליצור קרבה. זהו יתרון גדול עבור אנשים הסובלים מבעיות תקשורת כאשר הכלב מהווה מושא השלכתי, דרכו יכול המטופל לחוות חוויות ועליו הוא יכול לשוחח, באופן עקיף, מבלי להעלות תוכן מאיים באופן ישיר.

הכלב נמצא במצב אקטיבי בו הוא יוצר את המגע והקשר עם המטופל ומקבל אותו ללא תנאי, דבר המעניק למטופל תחושת ביטחון אישי ואמון בקשר.

ביטחון ואמון אלו מסייעים למטופל לבטא צדדים רגישים, מסורים ואוהבים שייתכן ולא היו מודעים לקיומם המאפשרים לו להתגבר על חסמים מנטליים ופיזיים.

חשוב להבין כי כלב תרפיה המשמש לעבודה עם אוכלוסייה מסוימת כגון למשל ילדים ונוער ייתכן ולא יתאים לעבודה עם אוכלוסייה מסוג אחר כגון קשישים או אלו הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי ולכן
יש להתאים את סוג הכלב לפי אופיו ויכולותיו לאוכלוסייה המתאימה ולמטרות הטיפוליות הנדרשות.

השווה בין כלב טיפולי לכלב שירות
הטבלה נלקחה ותורגמה מתוך אתר ADI

מהו כלב סיוע ושירות  Assistance Dog:

תחום כלבי התרפיה ותחום כלבי השירות הם שני תחומים נפרדים אשר עומדים בפני עצמם. תחום כלבי השירות אינו חלק מהכלבנות הטיפולית.

כשמדברים על כלבי שירות מתכוונים למונח כללי המשמש לתיאור כלב שעבר הכשרה ואימון מיוחד לסיוע לבני אדם בעלי צרכים מיוחדים, כגון אלו הסובלים מליקוי שמיעה או ראייה או מגבלות פיזיות וקוגניטיביות אחרות. כלבים אלו מאומנים לבצע שלוש משימות או יותר כדי לעזור לאדם בתפקודו היום-יומי התקין.
כפי שציינו, כלבים לצרכי ליווי והגנה אישית לא מוגדרים ככלבי שירות. כלבי שירות מוגדרים ברחבי העולם בהתאם לחוקי נגישות שונים למען שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, בישראל כלבי השירות היחידים המוכרים על פי חוק הם כלבי נחייה. והם גם היחידים שמקבלים הסמכה בינלאומית בארץ.

תפקידים שונים של כלבי שירות:

כלב שירות Service Dog:

כלב שמיועד ומאומן לסייע עבור אנשים עם מוגבלויות למעט עיוורון או חירשות. כלבי שירות מאומנים לבצע מגוון רחב של משימות, כגון; עזרה לאדם המתנייד בכיסא גלגלים, תמיכה ושליחה למשימות, הבאת חפצים, שליפת חפצים, עזרה לאדם הסובל ממחלה ניוונית, התראה בעת משבר רפואי ומתן סיוע במשבר רפואי.

כלב שירות והתראה Alert Service Dog:

מדובר בכלב המאומן להתריע בפני האדם שאותו הוא מלווה, על הופעת מצב רפואי. כגון התראה על התקף אפילפטי קרב, או על התראה בפני סכרת. במצבים אלו הכלב מאומן לסייע לאדם עם התקפים, בהתאם לצרכיו. הכלב יכול לשמור על בעליו במהלך ההתקף, או להזעיק עזרה. קיימים כלבים שלמדו לחזות מראש התקפים ולהזהיר את בעליהם מראש.

כלב שירות ותגובה Response Service Dog:

מדובר בסוג של כלב שירות המאומן לספק בטיחות לאדם שחווה או שזה עתה חווה אפיזודה רפואית כגון התקף. אנשים עם התקפי אפילפסיה קשים יכולים להיעזר בכלבים ששומרים עליהם בזמן התקף כדי שלא יזיקו לעצמם כשהם לא בשליטה. אדם בהתקף אפילפטי עלול ליפול מהמדרגות או לקבל כווייה מחפץ חם. כלבים אלה מאומנים גם להגיש לאדם תרופות שמונעות התקפי אפילפסיה כאשר אלו מזהים סימנים ראשונים של התקף אפילפסיה, שאף נסתרים מאנשים, או כאשר האדם כבר בהתקף.

כלב נחיה Guide Dog:

המושג כלב נחייה מתייחס אך ורק לכלב המשרת אדם עיוור או לקוי ראיה לצורך ניידותו. כלבים המשמשים אנשים עם מגבלות אחרות יכונו כלבי שירות, השימוש היחיד בכלבי שירות בישראל המעוגן בחוק הוא של כלבי נחיה.

 כלב שמיעה Hearing Dog:

כלב המאומן להתריע בפני אדם חירש או פגום שמיעה, על צלילים, למשל, דפיקה בדלת. נוכחותו של כלב להגנה, הגנה אישית או נוחות מכל סיבה אינה מכשירה אותו להיות כלב שמיעה.

כלב שירות לתחום הפסיכיאטרי Psychiatric Service Dog:

סוג של כלב שירות המאומן ונועד להקל על אנשים המתמודדים עם מחלות פסיכיאטריות ולספק להם סיוע ונחמה בהתאם לצורך של כל חולה וחולה.

כלב ממונה על ידי בית המשפט Courthouse facility dog:

המונח הזה קיים בארצות הבית והוא בא לתאר כלב שירות מוסמך ומורשה, שמונה על ידי בית המשפט ללוות בתהליך השיקומי קורבנות פשע, עדים לפשע, מכורים לסמים בתהליך הגמילה.

כלב תמיכה רגשי – Emotional Support Animal:

כלב תמיכה רגשית או בעל חיים אחר, המספקים תמיכה רגשית או טיפולית לאדם הסובל מהפרעה רגשית או נפשית ותומכים בו פשוט על ידי הימצאותם.

בעלי החיים המספקים תמיכה רגשית, בדרך כלל אינם זוכים להכשרה זהה לכלבי סיוע וברוב העולם הנושא אינו ברור. לפיכך החקיקה כלפיהם משתנה ממדינה למדינה והם אינם זוכים לזכויות גישה למרחב הציבורי בדומה לכלבי נחיה או כלבי שירות. בארצות הברית למשל בלא מעט מדינות לכלבי תמיכה רגשית אין זכות גישה ציבורית כמו לכלבי נחיה או שירות. כלבי תמיכה רגשית גם אינם מוכרים על ידי ה – ADI  וארגונים דומים היות והכלבים לא עברו הכשרה כלשהי בתחום או מבצעים לפחות שלושה משימות אליהן הם הוכשרו במיוחד.

מעוניינים לדעת עוד על תחום הכלבנות הטיפולית? מוזמנים ליצור עימנו קשר ונשמח לשוחח בנושא

קורס כלבנות טיפולית במכללת דוגארט הוא חלק מלימודי אילוף כלבים בקורס מאלפי הכלבים אשר מתקיימים בשתי חוות אילוף הכלבים שלנו בכפר מעש ובבית חנן

לפרטים נוספים כגון מחיר קורס מאלפים , או פרטים נוספים על בית הספר לאילוף כלבים שלנו, אנא צרו איתנו קשר בטלפון או בהודעה.

 
כלבנות טיפולית
שיתוף

בשיתוף

הקריה האקדמית אונו

יצירת קשר

יש לך שאלות? רוצה פרטים נוספים?
אנחנו כאן בשבילך. צרו איתנו קשר בטלפון 03-6832445 או השאירו פרטים בטופס ונחזור בהקדם...

קורסים וסדנאות

לימודי כלבי עבודה

לימודי כלבי עבודה, גישוש והרחה במכללת Dog Art  מיועדים למאלפים ומטפלים התנהגותיים לכלבי בית, המעוניינים להוסיף לעצמם ידע מרתק, ולקבל כלים להעצמה והתפתחות אישית, של הקשר בין הבעלים והכלב. כלבי

מאמרים מהבלוג שלנו

כלב שירות בעבודה עם מטופל על כסא גלגלים

נקודות מפתח לגבי אילוף כלבי שירות

כלבי שירות ממלאים תפקיד קריטי בסיוע לאנשים עם מוגבלויות לנהל חיים עצמאיים ומספקים יותר. הנה כמה נקודות עיקריות שכדאי לזכור כאנשי מקצוע בתחום אילוף הכלבים כשמדובר באילוף כלבי שירות: מטרת