אילוף או חינוך כלב

בשיתוף
הקריה האקדמית אונו

במידה ואתם מתעניינים באילוף כלבים, לימודי כלבנות טיפולית או קורס מאלפי כלבים חשוב קודם להבין את המהות של המילים וההבדל בין אילוף לחינוך כלבים 

בישראל כשבעל כלב מעוניין לשנות את התנהגותו של כלבו הוא מבקש עזרה באילוף הכלב.

המילה אילוף שזורה שנים בז'רגון המקצועי ואף משתמשים בה כדי להגדיר את התחום כגון אילוף כלבים אך האם שאלתם את עצמכם מה זה אילוף. למה דווקא מילה זאת נבחרה והאם היא עומדת במבחן הזמן ועדיין רלוונטית?

"אילוף" ההגדרה המילונית: "לימוד, הדרכה, אימון בעלי חיים לבצע פעולות מסוימות לשעשוע בקרקס וכד' או לעזרת בני אדם". 

"אילוף" – ביות

במשך אלפי שנים בהם האדם והכלב ליוו אחד את השני נעזר האדם בכלב במרכיבים חשובים מאוד בחייו. כדי שהכלב יבצע את המשימות נידרש האדם ללמד את הכלב לבצען מתוך מתבססות על תכונות הכלב הטבעיות. הכלבים שנבחרו לבצע את המשימות היו הטובים בשגר הגורים שלא התאימו הושמדו. בתקופות הקדומות לכלב היה תפקיד. כלב שלא התאים בצורה מושלמת לתפקיד היה עול. כלבים אלה הושמדו כיוון שלא תרמו לבעליו. אומנות האילוף עברה מאב לבן כפי שכל האומנויות הפרקטיות עברו בתקופות אלו. 

כלבים אולפו למשימות שמירה טריטוריאלית, נסיעת מסעות, שמירה על עדרי צאן ובקר, רעיית צאן ובקר, וצייד. לכל תפקיד הותאמה משפחת הגזע הרלוונטית עם התכונות המתאימות לתפקיד. 

לאחר המהפכה התעשייתית עבר העולם שינוי גדול ותפקידי הכלב השתנו ככל שהקדמה הטכנולוגית התפתחה. גזעים רבים הפכו מכלבי עבודה לחיות מחמד וכלבי לוויה. פותחו גזעים רבים שתפקידם היחידי בחיים היה להיות יפים וחמודים. 

בעשורים האחרונים רוב רובם של הכלבים כמעט מכל הגזעים הינם חיות מחמד שכל תפקידם להנעים את חייהם של בעליו ולספק להם בעיקר סיפוק רגשי. אינני מזלזל בתפקיד זה ואף מעריך אותו מאוד אך בתקופה יחסית קצרה הדרישות מהכלב השתנו מקצה אחד לקצה שני כשהכלב למעשה נשאר כמעט אותו כלב. ושוב עולה השאלה האם היום בשנות ה 2000 אנו זקוקים לאילוף כלב לבצוע משימות לעזרת בני האדם? התשובה ברוב המכריע של המקרים היא לא. רוב בני האדם מצפים מהכלב שבניגוד לטבע שלו לא "יעבוד" כרועה, שומר, צייד וכד' אלה פשוט יהיה שם ושנוכל ליהנות  מנוכחותו כשבא לנו ויש לנו זמן. 

במצב זה ההגדרה אילוף הופכת לפחות רלוונטית והמושג חינוך תופס את מקומה.

אתם בטח שואלים את עצמכם מה ההבדל בין המושגים.

"חינוך" ההגדרה המילונית: "הקניית ערכים הרגלים וידיעות לעיצוב האופי.  אבותיהם של רוב כלבי הבית שלנו היו כלבי עבודה שאולפו למשימות עבודה ותכונותיהם הגנטיות עדין קיימות אצלם ברמות כאלה ואחרות. אך רוב בעלי הכלבים ממש לא מעוניינים ב"צייד" או "כלב רעייה" בהכרח אצלם בבית. הם מעוניין בבן לוויה חביב ונמרץ (פחות או יותר), שישתף איתם פעולה בזמן המתאים ובשאר הזמן פשוט ינוח. כאן נכנס החינוך לפעולה. אין לנו באמת צורך באילוף למשימות אלה יותר בעיצוב אופי והקניית הרגלים. החינוך תופס את מקומו של האילוף כמעט לגמרי. 

ממרום שנות ניסיוני כמומחה לאילוף כלבים, ומדריך לאילוף כלבים מקצועי, מחנך ומטפל התנהגותי בכלבים, אני שאלתי את עצמי פעמים רבות למה בכל העולם מלמדים את הכלבים את 5 הפקודות הבסיסיות. ללא קשר לגישה ההתנהגותית או לארץ המוצע. בכל העולם ובכל השפות מלמדים: רגלי, שב, ארצה, להישאר ואלי. כמובן שיש רפרטואר עשיר יותר מזה לפקודות שבעלי הכלבים מלמדים אך זה הבסיס. שאלתם את עצמכם למה? למה דווקא פקודות אלו. אז כמובן שיש תשובה והיא קשור לחינוך. לכל אחת מפקודות אלה תפקיד חשוב.

רגלי: הפקודה רגלי למעשה משפרת מאוד את איכות החיים של בעלי הכלבים שמוליכים את כלבם עם רצועה. הכלב צמוד לרגל ולא מושך והחיים ממש יפים ונוחים לבעליו. אך הרגלי הנכון משפר בעיקר את איכות חיי הכלב. הרגלי הנכון הינו זה שבא מתקשורת טובה בין נוהג הכלב לכלב. תקשורת שמתבססת על שיח ורצון להיות ביחד. תקשורת טובה היא הבסיס לחינוך טוב.

שב: הפקודה שב הינה פקודה בה אנו דורשים מהכלב לעבור ממצב עמידה למצב ישיבה בפקודה. כלב שמציית לפקודה זאת ועושה זאת בהשלמה הינו כלב שרוצה לרצות את בעליו. יש משמעות נוספת לפעולה. מעצם העובדה שהכלב יורד הוא מבצע מחווה כנועה שיכולה להצביע על הגדרת היררכיה. 

ארצה: הירידה למצב שכיבה הינה המחווה הכנועה ביותר שכלב יכול לבצע שמעצם ביצועה מצביעה על קבלת המנהיגות בהשלמה. אין הדבר אומר שעלינו ללמדה ולכפותה על הכלב בצורה מאיימת או משפילה אך כשהכלב מבצעה באופן שלם ללא התרסה המשמעות בדרך כלל קבלת הסמכות והמנהיגות של הבעלים. 

להישאר: זאת פקודה שפועלת בעיקר על האיפוק ויכולת השליטה של הכלב בעצמו ושל הבעלים בכלבם.  העובדה שהכלב נשאר בפקודה גם שקיימות סיבות ומוטיבציות רבות לקום מצביעה על יכולת שליטה עצמית של הכלב וכמובן יכולתו של הבעלים לגרום לו לרצות להישאר. 

אלי: הפקודה אלי היא תמצית הקשר של הבעלים עם הכלב. כלב יבוא לפקודת אלי תמיד רק אם מערכת היחסים שלו עם בעליו שלמה ומלאה. במערכת יחסים כזאת צריך להיות אמון, ביטחון, סמכות, אהבה. אם אחד מהמרכיבים חסר הכלב כנראה לא יבוא תמיד כשקוראים לו. 

אז לסיכום. לאחר שביססנו את 5 הפקודות הבסיסיות מסתבר שבנינו מערכת יחסים לא רעה בכלל עם כלבנו האהוב ושהכלב בסך הכל מחונך לא רע בכלל. רוב בעלי הכלבים בעולם לא צריכים יותר מזה. ולגבי האילוף. הוא כמובן קיים ויכול לסייע לנו רבות בניתוב יצריו של הכלב ובבניית קשר עמוק יותר עם הכלב בתהליכי העבודה המורכבים יותר. הכל תלוי כמובן במוטיבציה של הבעלים ובזמן שהוא מוכן להשקיע בכך. 

את כל זה ועוד תוכלו ללמוד בלימודי אילוף כלבים במרכז, בחוות אילוף כלבים השלנו במסגרת קורס כלבנות טיפולית, קורס אילוף כלבי עבודה וקורס מאלפים.

אילוף כלבים או חינוך כלבים
שיתוף

בשיתוף

הקריה האקדמית אונו

יצירת קשר

יש לך שאלות? רוצה פרטים נוספים?
אנחנו כאן בשבילך. צרו איתנו קשר בטלפון 03-6832445 או השאירו פרטים בטופס ונחזור בהקדם...

קורסים וסדנאות

קורס אילוף כלבים וטיפול התנהגותי

בשיתוף קורס אילוף כלבים וטיפול התנהגותי, במכללה לאומנויות האילוף דוגארט, מיועדים לאלו שמחפשים ללמוד מהטובים ביותר ולא מוכנים להתפשר. הסגל המקצועי של דוגארט המלמד אילוף כלבים וכלבנות טיפולית, מורכב מאנשי

מאמרים מהבלוג שלנו

כילצד כלבים חושבים

איך כלבים לומדים

המדריך המקוצר למאלפים וכלבנים טיפוליים לאופן בו כלבים לומדים: הרבה בעלי כלבים נותנים דוגמאות כמה הכלב שלהם מבין מילים ומשפטים, הם בדרך כלל יסבירו את זה על ידי דוגמאות כמו: