כלבי בורדר קולי

בשיתוף
הקריה האקדמית אונו

כמאלפי כלבים ומטפלים התנהגותיים קרוב לוודאי שתתקלו בסוגים שונים של טיפוסי כלבים וחשוב שתדעו לזהות כל סוג וסוג של כלבים כדי שתהיו מקצועיים מול הלקוח וגם שתדעו מה המטען הגנטי של הכלב,

מה מניע אותו מבחינת דחפים ויצרים שמשפיעים על ההתנהגות או יוצרים בעיות התנהגות.

במאמר זה נציג ונספר לכם על אחד מטיפוסי הכלבים היותר פופולאריים בישראל, כלב הבורדר קולי. 

כמו כל סיפור טוב, הסיפור של הבורדר קולי מתחיל בהיסטוריה הרחוקה: 

בימי הזוהר של האימפריה הרומית, הקיסרים הרומים היו עסוקים בעיקר במסעות כיבוש ארוכים למטרות הגדלת האימפריה ושליטה בשטחים חדשים. 

כדי לערוך את כל מסעות הקרב ולשלוט בכל השטחים שנכבשו, הרומאים השתמשו בעשרות אלפי חיילים, אבל מה, חיילים חייבים לאכול, כדי להאכיל את כל החיילים האלו, האימפריה הרומאית הייתה צריכה להשתמש במערך לוגיסטי תומך לחימה ענקי שנלווה ללגיונות הרומאים. 

המערך הלוגיסטי הענק הזה שינע והזיז כמות אדירה של פרות וכבשים ועיזים כדי להאכיל את החיילים הרומאים ומי שעזר להם בזה, היו כלבי רעיה גדולים שהתפקיד שלהם היה לדחוף ולרעות את העדרים. 

אחד ממסעות הכיבוש האלו התרחש בשנת 43 לספירה הנוצרית, אז הקיסר קלאודיוס פלש לבריטניה והביא איתו את הכלבי רועים הרומאים לאי הבריטי, שם הם נשארו במשך 300 שנה, בהמשך אחרי התפוררות האימפריה הרומית, פלשו שודדי ים ויקינגים עזים לאי והביאו אתם את כלבי השפיץ שלהם לאי הבריטי, אלו היו כלבים קטנים, מהירים וקומפקטיים יותר מהכלבים הרומאים העתיקים, השילוב של הכלבים הרומאים עם כלבי השפיץ הסקנדינביים, יצרו טיפוסי כלבים חדשים הייחודים לבריטניה. 

המקור של השם " קולי " הוא לא ברור ונעלם אי שם בהיסטוריה, השערה אחת שהוא משקף את סוג הכבשים שרעו בצפון אנגליה וסקוטלנד המכונים " קולי " או לחילופין מהמילה פחם באנגלית ( coal ) המשקפת את הפנים השחורות של הכבשים והכלבים באזור. 

לכאן או לכאן השימוש במילה " קולי " באה לתאר בניב הסקוטי, טיפוס של כלבים שונים שמקורם בבריטניה והתפקיד שלהם היה לרעות כבשים. 

מקור השם עצמו של כלבי הבורדר קולי הוא פשוט מאד, מכיוון שטיפוס הכלבים הזה  הגיע מאיזור נורת'מברלנד שהוא בדיוק על הגבול בין אנגליה וסקוטלנד באי הבריטי. 

הפעם הראשונה שבה נעשה שימוש במונח " בורדר קולי " הייתה בשנת 1915, על ידי מזכיר האגודה הבינלאומית לכלבי כבשים, אדם בשם ג'ימס ריד, שרשם אותם כגזע נפרד, כדי לבדל אותם מטיפוסי כלבים אחרים שכונו גם הם "קולי".

העושר של בריטניה התבסס במשך מאות שנים על גידול כבשים וייצור צמר, וכלבי רועים היו כלי עבודה בלתי נפרד של החוואי, רבים מהם דמו לבורדר קולי אבל לא שימשו לעבודת רעייה כמוהו, רובם לפי התאורים היו כלבים מאתגרים וקשים ומאד מחוספסים עם הכבשים והבקר וקשים לשליטה, והחוואים ניסו למצוא כלבים מתונים יותר וקלים יותר לשליטה שעובדים מתוך רצון לרצות את האדם 

אחד האנשים שהצליח לעשות זאת היה חוואי מאיזור נורת'מברלנד בשם אדם טמפלר שהצליח בשנת 1893 בעזרת הרבעות של כלבים שונים להגיע לכלב מסוים שהתגלה כגאון רעיה והצטיין מעל כולם ושמו היה 

" אולד האמפ ", האמפ היה לו את האופי הנכון והוא נחשב כאבי כל כלבי הבורדר קולי כפי שאנחנו מכירים היום.

אז מה זה בורדר קולי

כלב בורדר קולי מוגדר על פי סגנון עבודת רעיית הכבשים שלו, כלבי רועים מורבעים על פי יכולות רעיית הכבשים שלהם ולמטען הגנטי והתורשה יש משקל רב בזה  

כלבי הבורדר קולי רועים בעזרת מה שמוגדר בעגה המקצועית " העין " , העין היא צורה של שפת גוף ונעיצת מבט של הכלב בכבשים המאפשרת לו להזיז אותן ממקום למקום, בשקט ובשלווה ללא נביחות, דבר ששומר את הכבשים רגועות ושלוות יותר, ללא מתח מיותר. 

העין היא תכונה גנטית ולא ניתנת ללמידה, או שהכלב נולד עם היכולת הזאת או לא. 

כלבי הקולי ודומיהם הפכו להיות כלבי הרועים המועדפים בעולם בזכות " העין " והרצון שלהם לרצות את הנוהג והרגישות הגדולה כלפי האדם בשילוב היכולות הרבות שלהם ברעיה שעלו בהישגיהם על סוגי כלבי רועים אחרים. 

הם אוהבי אדם ומאד רגישים כלפי הבעלים, בעלי יכולת למידה מהירה ביותר והתמדה לאורך זמן, עם זאת הם גם בעלי אופי " רגיש " דבר שאומר שחייבים לדעת כיצד להתנהל איתם. 

בשל אוסף התכונות הללו כלבי הבורדר קולי הפכו להיות מכלבי רועים לאחד מגזעי כלבי הבית הפופולאריים והאהובים בעולם ובגלל היותו כזה כלב יצרי, אינטליגנטי שרוצה לעבוד ומחובר לאדם, הוא הפך להיות אחד מסוגי הכלבים המועדפים לשימוש בסוגי ספורט כלבני כגון, פריזבי כלבים, ריקודים עם כלבים, אג'יליטי ועוד. 

מבחינת נראות מדובר בכלב בגודל בינוני, הזכרים צריכים להיות בגודל ממוצע של 53 ס"מ הנקבות מעט פחות, 

במשקל שבין 11 ל – 20 ק"ג, הפרווה הינה פרווה כפולה שיכולה להיות ארוכה או קצרה, הגזע מאופיין בשילוב של מגוון צבעים כאשר אסור שהלבן יהיה הצבע הדומיננטי בכלב, הצבע הכי מפורסם ומזוהה עם הגזע הוא השילוב של כיתום שחור ולבן. 

מבחינת מבנה ותנועה מדובר בכלב מאד אתלטי שנראה כאילו נע במינימום של מאמץ. 

מבחינת רמת אנרגיה ואופי, מדובר על כלב מאד אנרגטי שדורש עבודה ופריקת אנרגיה רבה, אתגר מנטלי ועוד, צריכים לדעת כיצד לעבוד איתו היות ומדובר בכלב עדין מצד אחד אך גם מאד ייצרי שנוטה לפתח בעיות של נוירוטיות ואובססיביות לתנועה בשל הרצון החזק שלו לרעות ולעבוד.  

לבורדר קולי אסור להראות סימנים של אגרסיביות היות והוא אמור להיות כלב חברותי ונהיג, לכן אגרסיביות ופחדנות יתר מוגדרת כשגיאה פוסלת בגזע. 

סך הכול מדובר בגזע בריא עם זאת צריכים להיזהר ממחלות אופייניות לגזע כגון רגישות לחיסון תועלת הפארק 1MDR , מחלות עיניים שונות, חירשות שנובעת מהרבעות לא מפוקחות ועוד. 

סה"כ מדובר בגזע מאד נהיג ומאד פופולארי  אצל מאלפי כלבים בספורט הכלבני בישראל ובעולם ולעבודה של כלבנות טיפולית ייעודית וכמובן לימודי אילוף כלבים בזכות, קלות הלמידה שלהם והרצון שלהם לרצות את הנוהג

דוגארט, המכללה לאומנויות האילוף וכלבנות טיפולית

אילוף כלבים
שיתוף

בשיתוף

הקריה האקדמית אונו

יצירת קשר

יש לך שאלות? רוצה פרטים נוספים?
אנחנו כאן בשבילך. צרו איתנו קשר בטלפון 03-6832445 או השאירו פרטים בטופס ונחזור בהקדם...

קורסים וסדנאות

כלבנות טיפולית

קורס כלבנות טיפולית

בשיתוף טיפול בעזרת כלבים או כלבנות טיפולית הוא בין התחומים המקצועיים המבוקשים ומהירי הצמיחה בעולם הטיפולי. הקשר בין האדם לכלב הוא קשר עתיק בן אלפי שנים, של חיים בצוותא ועבודה

לימודי כלבי עבודה

לימודי כלבי עבודה, גישוש והרחה במכללת Dog Art  מיועדים למאלפים ומטפלים התנהגותיים לכלבי בית, המעוניינים להוסיף לעצמם ידע מרתק, ולקבל כלים להעצמה והתפתחות אישית, של הקשר בין הבעלים והכלב. כלבי

מאמרים מהבלוג שלנו

כילצד כלבים חושבים

איך כלבים לומדים

המדריך המקוצר למאלפים וכלבנים טיפוליים לאופן בו כלבים לומדים: הרבה בעלי כלבים נותנים דוגמאות כמה הכלב שלהם מבין מילים ומשפטים, הם בדרך כלל יסבירו את זה על ידי דוגמאות כמו: