לימודי כלבנות טיפולית

טיפול בעזרת כלבים או כלבנות טיפולית הוא בין התחומים המקצועיים המבוקשים ומהירי הצמיחה בעולם הטיפולי.

הקשר בין האדם לכלב הוא קשר עתיק בן אלפי שנים, של חיים בצוותא ועבודה משותפת. ככל שקשר זה הוא רגיש, עמוק ומתגמל, כך החיבור בין הכלב לבני האדם סביבו, והמטופל בפרט, מתחזק, וכל הצדדים חווים הנאה משותפת ויתרונות ייחודיים מהחיים זה לצד זה. הכלבן הטיפולי נעזר בקשר הייחודי ורב ההשפעה בין האדם לכלב, על מנת להעשיר את התהליך הטיפולי ולתמוך בתהליך זה.

התקשורת עם הכלב, מעוררת אצל המטופל מוטיבציה לשיפור התפקוד הפיזי, ההתנהגותי והרגשי, תוך כדי הסרת מחסומים והעלאת תכנים אישיים ורגישים למטופל.

קשר ייחודי זה מאפשר לצוות הטיפולי (הכלבן הטיפולי וכלבו) להגיע למסגרות טיפוליות שונות ולקחת

חלק בתוכנית הטיפולית כחלק מהתהליך השיקומי של האדם, תהליכים חינוכיים או העשרת חייהם של אוכלוסיות שונות לאורך מעגל החיים כגון ילדים, בני נוער, מבוגרים, וגיל הזהב.

מדריך הכלבנות הטיפולי יפעיל פעילויות או התערבויות המסייעות לתהליך הטיפולי, השיקומי או החינוכי של מטופלים בעלי קשיים רגשיים, התנהגותיים, פיזיים הפרעות קשב וריכוז בתחומים כגון:

לקויות תקשורת (אספרגר, ASD, הספקטרום האוטיסטי), תסמונות (דאון, וילאמס, X שביר), שיתוק מוחין – CP, מוגבלות שכלית התפתחותית, קשיים מוטוריים, הפרעות קשב וריכוז ( ADD, ADHD ), בעיות תפקוד אצל קשישים, נוער בסיכון, יחסי הורים, אחים, ילדים, סביבה והיבטים רבים נוספים.

כלב התרפיה זקוק להכשרה מתאימה, כדי להכינו למצבים השונים איתם הוא עתיד להתמודד כך שהוא

יאפשר ויסייע לעבוד על מטרות אשר הוצבו על ידי הצוות הטיפולי, כגון:

  • מיומנויות מוטוריות – מוטוריקה עדינה, מוטוריקה גסה, חיזוק שרירים, שיווי משקל, קידום השתתפות ותפקוד.
  • עבודה על מיומנויות חברתיות – ראיית האחר, הקשבה, סבלנות.
  • מיומנויות קוגניטיביות – עבודה על קשב, התמדה, זיכרון.
  • שיפור יכולות ויסות חושי, ויסות רגשי.
  • תכנים דידקטיים
  • הפחתת חרדה
  • טיפול בפוביות
  • שיפור תחושת מסוגלות עצמית
  • הגברת יכולת אמפתיה

ומטרות רבות נוספות.

עבור מי מיועדים לימודי כלבנות טיפולית:

לימודי כלבנות טיפולית מיועדים לאנשים שאוהבים כלבים, ולא פחות מכך, אוהבים אנשים.

 אנשים בעלי אוריינטציה טיפולית שמעוניינים לסייע ולתמוך באנשים בתהליך הטיפולי.

אנשים שמעוניינים לעבוד בעבודה מספקת, מאתגרת ויצירתית, המאפשרת להשתלב בצוות טיפולי ולהמשיך לצמוח, ללמוד ולהתפתח כל הזמן.

תוכנית זו מעניקה לבוגריה את ההכשרה המקיפה לביצוע פעילויות או התערבויות טיפוליות, חינוכיות ושיקומיות בהתאם למטרות טיפוליות שונות ומגוונות.

כמו כן, ידע תיאורטי בדגש על חשיבה מעשית לאינטגרציה בין התיאוריה לפרקטיקה, היכולת לפתח תוכנית טיפולית עם הכלב, בהתאם למטרות הטיפוליות.

את הידע לבחור ולהכשיר כלב תרפיה אישי, בהתאם לאוכלוסיית היעד.

תוכנית זו מעניקה לבוגריה התנסות משמעותית ומקיפה, פיתוח חשיבה ביקורתית ויכולות עבודה בצוות. כמו כן, הכלים להשתלב כחלק אינטגרלי במערך הטיפולי במסגרות שונות, עם אוכלוסיות שונות.

על תוכנית הלימודים:

מסלול הכלבנות הטיפולית במכללת Dog Art מעניק לבוגריו את ההכשרה המקיפה לביצוע פעילויות או התערבויות טיפוליות, חינוכיות ושיקומיות בהתאם למטרות טיפוליות שונות ומגוונות.

כמו כן, ידע תיאורטי בדגש על חשיבה מעשית לאינטגרציה בין התיאוריה לפרקטיקה, היכולת לפתח תוכנית טיפולית עם הכלב, בהתאם למטרות הטיפוליות.

את הידע לבחור ולהכשיר כלב תרפיה אישי, בהתאם לאוכלוסיית היעד.

תוכנית זו מעניקה לבוגריה התנסות משמעותית ומקיפה, פיתוח חשיבה ביקורתית ויכולות עבודה בצוות.

כמו כן, הכלים להשתלב כחלק אינטגרלי במערך הטיפולי במסגרות שונות, עם אוכלוסיות שונות.

הלימודים מתקיימים בימים ובשעות נוחות, בשתי חוות כלבים ומרכזיים כלבניים גדולים ומפוארים המתמחים בגידול כלבים המיועדים לכלבנות טיפולית אשר עובדים היום בתחום הטיפולי בישראל ובעולם. המרכזים הכלבניים נמצאים במיקום מרכזי ונגיש בלב סביבה כפרית וירוקה בסמוך לתחבורה ציבורית וצירי תנועה מרכזיים.

היקף הקורס:

290 שעות לימוד המחולקות לפעמיים בשבוע, 8 שעות שבועיות – עיוני ומעשי.

110 שעות התנסות מעשית (סטאז'), 4 שעות שבועיות. בנוסף לשעות ליווי והדרכה שבועיות.

סך הכל משך הקורס – 9 חודשים.

 

תנאי קבלה:

12 שנות לימוד

תעודת מאלף כלבים מוסמך

ראיון קבלה אישי

כלב אישי שיעבור מבחן כניסה והתאמה לעבודה טיפולית

 

תנאי הסמכה:

עמידה במטלות הקורס ובמבחן המסכם

80% נוכחות בקורסים

הגעה למלוא שעות הסטאג'- 100 שעות מינימום.


צוות המרצים ללימודי כלבנות טיפולית:

מעין שיזף:

מטפלת בעזרת בע"ח במסגרות שונות, טיפול פרטני וקבוצתי לבני נוער וילדים.

בוגרת התוכנית לטיפול בעזרת בעלי חיים מטעם מכון מגיד ללימודים גבוהים מטעם האוניברסיטה העברית. בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות מהמכללה האקדמית ת"א – יפו.

בעלת נסיון בטיפול רגשי, פרטני בעזרת בע"ח, לנוער בסיכון וילדים הסובלים מקשיי קשב וריכוז, התנהגות או קשיים רגשיים וכדומה.

טיפול קבוצתי בעזרת בע"ח וכלבים ודינמיקה קבוצתית לילדים ובני נוער. 

עסקה בהדרכת חשיפות כחלק מטיפול התנהגותי – קוגניטיבי לאנשים הסובלים מהפרעה טורדנית – כפייתית והפרעות נלוות (OCD).

עסקה בהוראה וחניכה של ילדים ובני נוער במצוקה בבתי ספר, עמותות ובקהילה.  

בוגרת לימודי אילוף וטיפול בבעיות התנהגות בכלבים, עוסקת עצמאית בתחום אילוף הכלבים וטיפול בבעיות התנהגות. בעלת ניסיון רב באילוף וטיפול התנהגותי למאות כלבים ובעליהם והעברת תהליכים מורכבים ומאתגרים.

מעיין שיזף

דריה סטוטלנד:

בעלת תואר ראשון בריפוי בעיסוק מטעם הקריה האקדמית אונו, בעלת רישיון משרד הבריאות.

בוגרת קורס מדריכים קליניים בריפוי בעיסוק, החוג לריפוי בעיסוק, באוניברסיטת תל אביב.

בעלת הכשרה מעשית בתחום ההידרותרפיה למקצועות הבריאות ובעלת הכשרה מעשית בתחום ילדים, והתחום הפיזיקאלי

עוסקת בייעוץ מקצועי לצוותים במסגרות הבוגרים באלו"ט (תעסוקה והוסטלים)

מרפאה בעיסוק במסגרות מעונות יום שיקומיים באלו"ט.

בוגרת לימודי אילוף וטיפול בבעיות התנהגות בכלבים, ועוסקת בהדרכה של קבוצות טיפוליות באמצעות אילוף כלבים ברחבי הארץ, טיפול בבעיות התנהגות מורכבות של כלבים ועוד.

דריה סטוטלנד