כלב הרועה הגרמני מידע לבוגרי קורס אילוף כלבים וכלבנות טיפולית

בשיתוף
הקריה האקדמית אונו

בוגרי קורס אילוף וכלבנות טיפולית המאמר הזה עבורכם:

כמאלפי כלבים ומטפלים התנהגותיים קרוב לוודאי שתתקלו בסוגים שונים של טיפוסי כלבים וחשוב שתדעו לזהות כל סוג וסוג של כלבים כדי שתהיו מקצועיים מול הלקוח וגם שתדעו מהו המטען הגנטי של הכלב, מה מניע אותו מבחינת דחפים ויצרים שמשפיעים על ההתנהגות או יוצרים בעיות התנהגות.

הקדמה קצרה

כלב הרועה הגרמני הוא אחד מחמשת הכלבים הפופולאריים ביותר בעולם אם לא הפופולארי ביותר ומהרבה סיבות טובות.

 כלב הרועה הגרמני נחשב לאחד מכלבי העבודה הרב תכליתיים המוצלחים ביותר שיכול לבצע שלל משימות שונות ומגוונות ומשרת ברוב יחידות הביטחון והפיקוח של מדינות העולם.

הנאמנות שלו, אומץ הלב, האינטליגנציה הגבוהה והיכולת ללמוד פקודות במהירות ובזריזות הפכו אותו לא לחינם לאחד מגזעי הכלבים האהודים ביותר בעולם.

ההיסטוריה המרתקת של כלבי הרועה הגרמני: 

הסיפור הנפוץ ביותר בנוגע לרועה הגרמני, קשור לאדם מסוים מאד בשם מקס פון שטפניץ.

הסיפור מספר שמקס פון שטפניץ ישב בביתו וצייר על גבי נייר איור של מה שנתפס בעינו ככלב העבודה המושלם ועל בסיס זה הוא פיתח את כלבי הרועה הגרמני, המציאות קרוב לוודאי הייתה מעט יותר מורכבת.

מקס פון שטפניץ היה בן אצולה גרמני, יליד דצמבר ,1864 ששירת כקצין פרשים גרמני ובמסגרת תפקידו סייר ברחבי גרמניה, בנוסף לכך הוא היה חובב בעלי חיים מושבע ובעיקר כלבים וחלק מזמנו בילה בלימודים במכללה הווטרינרית בברלין שם הוא צבר ידע רב בביולוגיה, אנטומיה ומדע התנועה שאחר כך הוא יישם בגידול כלבים.

במסגרת סיוריו באזורים הכפריים של גרמניה הוא שם לב לסוגים שונים של טיפוסי כלבים שעובדים, פון שטפניץ ניהנה לצפות בתצוגות כלבים של הכפריים, בתחרויות העבודה ביניהם ובעיקר התלהב מסוג מסוים של כלבי רועים אפורים חומים עם מראה דמויי זאב ואוזניים זקורות.

אם תשאלו על רועים גרמנים יגידו לכם שבאופן יחסי מדובר בגזע חדש יחסית, עם זאת השורשים שלו עתיקים ומקורם בכלבים שהיו נפוצים בכל שפלת אירופה, כלבים אלו היו כלבים רב תכליתיים ושרתו את העמים הקלטים שגרו באזור ואחר כך את ההונים והסקסונים שהתיישבו גם הם באזור.

הכלבים האלו שמשו לרעיית כבשים, לשמירה בחווה על אורוות הסוסים, הכלבים גם שמשו את שומרי האחוזות והחוואים ככלבי ליווי שתפקידים היה לצוד ציידים לא חוקיים שפלשו לשטחים וליערות.

טיפוסי הכלבים הידועים ביותר של כלבי רועים רב תכליתיים אלו היו הכלבים מאזור  שוואביה שנמצא ברובו במדינת באדן-וירטמברג של ימינו, אך גם באזור במדינת בוואריה של ימינו.
מקס פון שטפניץ תיאר את כלבים אלו ככלבים גדולים יחסית עם פרווה כפולה וארוכה יחסית שהתאימה לחורפים המושלגים והקרים של האזור, בנוסף הוא הגדיר אותם ככלבים בעלי אופי מתון יחסי שמסתדרים טוב עם ילדים ולא ממהרים לנשוך, במאמר שפון שטפניץ כתב הוא תיאר אותם ככלבים מצוינים לנשיאת תרופות לציוד רפואי עבור רופאים וחובשים בשדה הקרב, כלבים נהדרים ככלבי נחיה לעיוורים ובעלים לא מנוסים ומתחילים, כלבי השוואביה הם המקור הגנטי להרבה מכלבי הרועה הגרמני ארוך השיער שקיימים כיום.

מצד שני היו הכלבים מתורינגיה, תורינגיה היא אחת מ-16 המדינות המרכיבות את גרמניה והיא אחת המדינות הקטנות בשטחה ובעלת מורשת כלבנית מפותחת.

כלבי הרועים של מחוז תורינגיה כונו גם " כלבי חצר  ", הם נודעו בצבע האפרפר / סייבל שלהם עם האוזניים הזקופות ועם אופי הפכפך ולא יציב עם נטייה לנשוך או לברוח, ההיסטוריה שלהם ידועה לפחות 600 שנה אחורה בכתובים הגרמנים והם ידועים כתוצר של תרבות אנושית (העם הקלטי) ששונים לחלוטים מהתרבות שפתחה את הכלבים השוואבים (הונים ופרנקים).

הכלבים של מחוז תורינגיה היו פיתוח ישיר של צורך שצמח אצל פקחי הציד והאחוזות שעבדו אצל האצולה הגרמנית במטרה לשמור על אזורי הציד ולמנוע ציד בלתי חוקי.

כלבים אלו היו כלי העבודה של אנשים עשירים שהחזיקו ברשותם שטחים נרחבים שהכילו חיות ציד רבות כגון צבאים וחזירים ופסיונים בתקופה שבה רבבות אנשים סבלו מעוני מחפיר ותת תזונה ורעב גדול.

בעלי הנכסים העשירים לקחו את כלבי הרועים של תוריניגה ושינו את תפקידם המסורתי מכלבי חווה לכלבי שמירה וסיור שנועדו בראש ובראשונה לשמש ככלבי הרתעה ותקיפה כנגד אנשים שפלשו לשטח, או ככלבי מרדף אחרי ציידים לא חוקיים.

מקס פון שטפניץ ככלבן ששם דגש על טיפוסיות ותנועה, שם לב שהכלבים מאזור תורינגיה ופרנקוניה היו בדרך כלל עם פרווה דלילה וגסה יותר, גוף יחסית קטן ומוצק בצבע אפור עם אוזניים זקופות, ואילו הכלבים ואילו הכלבים מאזור וירטמברג היו בדרך כלל גדולים יותר, בעלי מבנה כבד ומסיבי עם תנועה ונשיאת זנב טובה יותר.

מקס פון שטפניץ החליט בשלב מסוים לאחד בין טיפוסי הכלבים, לטיפוס אחד שיכיל את היתרונות מכל אחד מהם ויסיר את החסרונות שאפיינו את כל אחד.

בתאריך ה – 16 בדצמבר 1891 הוקמה אגודת " פליקס "   על ידי מקס פון שטפניץ וחבריו על מנת לפתח את גזע הרועה הגרמני, אך זאת התפרקה על רקע חילוקי דעות בשנת 1894.

פון שטפניץ לא ויתר על חלומו על פיתוח הרועה הגרמני המושלם, בשנת 1899 הוא השתתף בתערוכת כלבים שם הוא נחשף לכלב הקטור לינקריין, שמבחינת פון שטפניץ היה הכלב המושלם מבחינת אופי, יכולות עבודה, נראות ומראה, הוא רכש אותו תמורת 200 מארק מוזהבים והפך להיות הבסיס הגידולי לכל הרועים הגרמניים שאנו מכירים כיום.

פון שטפניץ חי בתקופת המהפכה התעשייתית הגדולה וראה כיצד הכלבים מאבדים את תפקידם המסורתי ברעיית כבשים ועבודות חווה לטובת הטכנולוגיה והשינויים המודרנים.

הוא הבין שתפקידם של הכלבים משתנה וכדי לשמור על יכולתם ותפקידם יש להכשירם לטובת עבודה בכוחות השיטור והצבא ככלבים עובדים ולכן השתמש בסדרת מבחנים המכונה בגרמנית

שוצהונד (מגרמנית: כלב הגנה – shchutz הגנה, hund כלב), במבחנים אלו נבחנו יכולות הגישוש, המשמעת, התקיפה וההגנה של כלבי הרועים הגרמנים.

כלבי הרועים הגרמנים הפגינו כשרון רב במבחנים אלו ותפסו את עיניהם של כוחות הביטחון השונים.

בשנת 1914 בזמן מלחמת העולם הראשונה החלו להשתמש ברועים הגרמנים ככלבי סיור וגישוש, שליחים ומובילי תחמושת ואיתור פצועים ונשיאת ציוד עזרה ראשונה.

שמם יצא למרחוק והם הופצו בכל העולם ככלבי צבא וביטחון יעילים ביותר ונחשבו כחיילים לכל דבר ובעלי ערך רב, מלחמת העולם השנייה ואחריה הובילו לפרסום עולמי

כלבי רועה גרמני כמו רין טין טין הפכו להיות כוכבי קולנוע שכיכבו בסרטים שוברי קופות, הם נתפסו ככלבים כגזע כלבים כל יכול, הם אף היו גזע הכלבים הראשון ששימש ככלבי נחיה.

הם מוערכים ביותר בכל העולם על ידי האינטליגנציה הגבוהה שלהם, הנאמנות אין קץ לבעלים, האומץ הרב שלהם והיכולת שלהם להיות לוחמים עזים ובעיקר על היכולת להיות כלבים רב תכליתיים לכל משימה שמוטלת או נדרשת מהם ולכן הם משולבים כמעט בכל מערכת בטחונית או צבאית ומככבים בתחרויות וספורט כלבני כגון IGP גישוש, משמעת מתקדמת ועוד, ואף יש מספר כלבים בגרמניה שעדיין מתאמנים ועוסקים בתפקידם המקורי, רעיית כבשים.

נראות ובריאות:

כלבי הרועה גרמני נחלקים היום לטיפוסים שונים ומשונים בהתאם לתפיסות גידוליות שונות וקווי דם והרבעות סלקטיביות, החלוקה היום מתחלקת בגדול לשני טיפוסי כלבים:
הטיפוס הראשון מכונה " רועה גרמני קו עבודה " והוא מיועד כשמו לתפקידי עבודה שונים ואילו הטיפוס הנוסף מכונה " רועה גרמני קו תערוכה " והוא נתפס ככלב המיועד לעולם התערוכות ונחשב מרוכך יותר באופיו, עם זאת ניתן ועושים הרבעות בין הטיפוסים השונים וכל אחד מהם נחשב לרועה גרמני ויש מנעד רחב של כלבים שמחבר בין הטיפוסים השונים.
הרושם הראשוני של כלב רועה גרמני הוא של בעל חיים חזק, זריז ושרירי, עירני ומלא חיים, הוא נותן תחושה של כושר ועוצמה גם בעת מנוחה.
המראה המפורסם והידועשל הרועה הגרמני הוא של כלב בצבע חום בהיר עד צהוב עם אוכף כהה, עם זאת הוא יכול לבוא בשלל צבעים מאפור וסייבל, שחור, ביקולור ועוד
גודל הזכרים הוא בין 60-65 ס"מ ואילו הנקבות הן 55-60 ס"מ משקל הזכרים נע בין 30-40 ק"ג ואילו משקל הנקבות נע בין 22-32 ק"ג
כמו כל כלב מגזע בינוני וגדול גם הרועה הגרמני עלול לסבול מבעיות אגן. הדעות והמחקר חלוקים על אחוזי ההשפעה של גנטיקה וסביבה בדיספלסיה של מפרק הירך והמרפקים. ולכן, בחירת כלב עם גנטיקה טובה חשובה לא פחות מגידול נכון ובטיחותי שלו מגיל גורות עד גיל שנה.

סיכום

הרועה הגרמני נחשב לאחד הגזעים האינטליגנטיים ביותר ואחד הקלים לאילוף. האילוף צריך להתחיל בגיל צעיר והוא צריך להיעשות עם המון סבלנות ועקביות. בגלל שמדובר בכלבים מאוד אינטליגנטיים, חשוב לאלף אותם כבר מגיל צעיר, זהו כלב אינטליגנטי מאד ורב תכליתי עם מגוון סגנונות עבודה שישמח ללמוד ולבצע את כל מה שנדרש ממנו מתרגילי משמעת מתקדמת, כלבנות טיפולית ועבודת הרחה, כלב שישמח לאתגרים וללמוד טריקים חדשים ויכול להגיע לרמה גבוהה של ביצוע והבנה ונהדר ככלב ראשון לכל מי שמעוניין ללמוד אילוף כלבים מקצועי זהו גזע מופלא עם היסטוריה אדירה ויכולות אדירות עוד יותר.

הרועה גרמני מיועד לאלו שמחפשים כלב שיהיה החבר הכי טוב שלהם, שיהיה לצידם בכל שעה, כלב שמבין כל מה שמדברים אליו, כלב שהם יהיו מוכנים להשקיע בו מבחינת אתגרים פיזיים ומנטליים ובתמורה הם יקבלו בן לוויה נפלא.   

לימוד גזעי כלבים במכללת דוגארט הן חלק מלימודי אילוף כלבים ולימודי כלבנות טיפולית בקורס מאלפי הכלבים אשר מתקיימים בשתי חוות אילוף כלבים במרכז.
לפרטים נוספים כגון מחיר קורס מאלפים במרכז, או פרטים נוספים על בית הספר לאילוף כלבים, נא ליצור איתנו קשר בטלפון או בהודעה.

אילוף כלבים במרכז
שיתוף

בשיתוף

הקריה האקדמית אונו

יצירת קשר

יש לך שאלות? רוצה פרטים נוספים?
אנחנו כאן בשבילך. צרו איתנו קשר בטלפון 03-6832445 או השאירו פרטים בטופס ונחזור בהקדם...

קורסים וסדנאות

לימודי כלבי עבודה

לימודי כלבי עבודה, גישוש והרחה במכללת Dog Art  מיועדים למאלפים ומטפלים התנהגותיים לכלבי בית, המעוניינים להוסיף לעצמם ידע מרתק, ולקבל כלים להעצמה והתפתחות אישית, של הקשר בין הבעלים והכלב. כלבי

כלבנות טיפולית

קורס כלבנות טיפולית

בשיתוף טיפול בעזרת כלבים או כלבנות טיפולית הוא בין התחומים המקצועיים המבוקשים ומהירי הצמיחה בעולם הטיפולי. הקשר בין האדם לכלב הוא קשר עתיק בן אלפי שנים, של חיים בצוותא ועבודה

מאמרים מהבלוג שלנו

קורס אילוף כלבים וכלבנות טיפולית

קורס אילוף כלבים: היתרונות של קריירה באילוף כלבים וכלבנות טיפולית

גלו את העולם המתגמל של מקצוע מאלפי כלבים וכלבנים טיפוליים. ליהנות מהגשמה אישית, חברות עם כלבים, גמישות בעבודה, למידה מתמשכת, צמיחה בקריירה ותגמולים כספיים. החלו את המסע שלכם בעולם אילוף הכלבים והכלבנות הטיפולית דרך קורס הכשרת המאלפים המקיף שלנו עוד היום.