כלב הג'ק ראסל טרייר מידע לבוגרי קורס אילוף כלבים וכלבנות טיפולית

בשיתוף
הקריה האקדמית אונו

בוגרי קורס אילוף הכירו את כלב הג'ק ראסל טרייר

כמאלפי כלבים ומטפלים התנהגותיים קרוב לוודאי שתתקלו בסוגים שונים של טיפוסי כלבים וחשוב שתדעו לזהות כל סוג וסוג של כלבים כדי שתהיו מקצועיים מול הלקוח וגם שתדעו מהו המטען הגנטי של הכלב, מה מניע אותו מבחינת דחפים ויצרים שמשפיעים על ההתנהגות או יוצרים בעיות התנהגות.

הקדמה קצרה

הג'ק ראסל טרייר הוא כלב קטן עם גישה לחיים של כלב גדול במיוחד. שורשי הגזע הם בציד השועלים באנגליה, שם גודלו הקטן שימש כיתרון. הג'ק ראסל שייך לקבוצת כלבים מרתקת שנקראת טריירים שהם קבוצת טיפוסי הכלבים מגוונת ומרתקת.

מקור השם הוא מלטינית של ימי הביניים: Canis Terrarius – (כלב האדמה/השדה), מתוך שם זה ניתן להבין מה היה תפקידם ולמה הם נועדו לעשות ואכן תפקידם של הטריירים היה לצוד חיות בר קטנות ובינוניות כגון גיריות, ושועלים, לוטרות, חולדות ועכברים וחיות אחרות נוספות והאופן שבו הם עשו זאת, היה על ידי כניסה מתחת לאדמה לתוך המאורות והמחילות של הציד ולהבריח אותו משם. 

ההיסטוריה המרתקת של כלבי הג'ק ראסל: 

את היסודות לכלב הג'ק ראסל כפי שאנחנו מכירים היום הניח אדם בשם ג'ון " ג'ק " ראסל (1795 -1883)

ג'ון או כפי שהיה ידוע " ג'ק " ראסל היה כומר יליד מחוז דבונשייר באנגליה שהתעניין בציד ובבעלי חיים באופן כללי, מגיל צעיר מאד, בהיותו גם כומר וגם צייד נלהב, הוא זכה לכינוי " הכומר הספורטיבי ". 

באותה תקופה היו המון סוגים וטיפוסים של כלבי טרייר שהשתנו בהתאם לתפקיד שנועד להם, טיפוסים מסוימים נועדו לצוד שועלים ולכן כונו " פוקס טרייר ", והם היו אבות הג'ק ראסל והפארסון טרייר שאנו מכירים היום. כלבי טרייר מסוגים שונים היו כמעט בכל בית והם שימשו להדברת מזיקים כגון חולדות ועכברים וככלבי ספורט לציד באזורים שונים 

ג'ק ראסל אהב בעיקר טריירים שהיו ברובם בצבע לבן או לבנים לגמרי, הסיבה לכך היא פונקציונלית, יותר קל בזמן ציד, לראות כלב לבן על רקע שיחים וחול מאשר כלב כהה בצבע חום או שחור.
בחזרה לסיפורנו לרגע שבו הכל בעצם קרה והג'ק ראסל הראשון הופיע….
בזמן שג'ק ראסל היה סטודנט באוניברסיטת אוקספורד, הוא ראה כלבת טרייר לבנה ששייכת לחלבן המקורי, האגדה מספרת שג'ק ראה את הכלבה הלבנה יושבת על העגלה של החלבן בזמן שהוא חילק את התוצרת המקומית, שמה של הכלבה היה " טראמפ ", ג'ק ראסל חשב שזה הטיפוס האידיאלי מבחינת מראה לכלב טרייר שמיועד לציד שועלים ולכן רכש אותה מהחלבן והיא הייתה הבסיס לכל כלבי הג'ק שאנו מכירים כיום.

ג'ון ראסל החל להרביע כלבים שונים כדי להגיע לטיפוס הכלבים האידיאלי בעיניו
השיקול העיקרי היחיד שהנחה את ג'ון ראסל היה פחות המראה של הכלבים ובעיקר הפונקציונליות ויכולות העבודה של הכלבים בציד, הוא רצה כלבים לבנים כדי שהציידים יוכלו להבדיל בינם לבין השועלים, פרווה קשה ועבה שתגן עליהם כאשר הם נכנסים לסבך ולמאורות, מבנה גוף קטן מספיק כדי להיכנס למאורות ומחילות אבל מספיק חזקים ואתלטים לרוץ אחרי סוסים וכלבי ציידים גדולים בהרבה, ובעלי יכולת אתלטית לשבת על גבי אוכף הסוס של הצייד במקרה הצורך, הכלבים נדרשו להיות מספיק חזקים פיזית לרתק שועל גדול מהם, להיות עם אופי חסר פחד, נחוש, עקשן ומוכוון מטרה שיתמיד עד להשגת הטרף עם ייצרי ציד חזקים במיוחד.
עם זאת אחד הדברים המעניינים הוא שאמנם ג'ון ראסל טיפח את הכלבים לציד שועלים והכלבים היו מרתקים את השועל בחלל סגור, אך הם לא היו תוקפניים ואגרסיביים דיים כדי להרוג את השועל מכיוון שזה לא היה תפקידם, בתפיסת הציד הבריטית, זה לא היה ג'נטלמני וספורטיבי לתת לכלבים להרוג את הטרף זהו היה תפקידו הבלעדי של הצייד, ג'ון ראסל היה מתגאה בכך שכלביו " מעולם לא טעמו את טעמו של הדם ".

הכלבים של ג'ון ראסל צברו מוניטין רב ונרכשו על ידי חובבי ציד, עם זאת לא בטוח שהכלבים של היום הם הצאצאים המקוריים של הכלבים של ג'ון ראסל היות ואין תיעוד רב לגידול וגם הוא נאלץ למכור את כלביו מספר פעמים.
לאחר מותו של ג'ון ראסל, היו מספר מגדלים שניסו להמשיך את הכיוון והטיפוס אליו ג'ון ראסל שאף. 

למרות שמקור כלבי הג'ק ראסל הוא באנגליה, דווקא המתיישבים הבריטים באוסטרליה, היו המפתחים העיקריים של הגזע ותרמו לטיפוס שאנו מכירים כיום.
בזמן מלחמת העולם הראשונה, כלבי הג'ק ראסל וכלבי הטרייר האחרים, הצטרפו ללוחמים בשוחות בזמן מלחמת החפירות ושמשו לחיסול והשמדת החולדות והעכברים ששרצו בשוחות ושגשגו על הפגרים ומלאי המזון של החיילים.
לאחר מלחמת העולם השנייה, בשנות החמישים המוקדמות הדרישה לכלבי ציד ירדה משמעותית ואיתם גם ירד בצורה דרסטית מספרם של כלבי הג'ק ראסל.

 עם זאת הם התגלו ככלבי משפחה ולוויה נהדרים ומספרם על בהתמדה, כיום מדובר בכלב משפחה ולוויה מאד פופולארי שנפוץ ברחבי העולם.

אופי:

כלבי הג'ק ראסל הם כלבים קטנים עם אופי ענק, הם כלבי ציד מטבעם ולכן הם נהנים לרוץ ולרדוף, יש להם יכולת התמדה מרשימה ביותר והם נותנים תחושה שהם לא נגמרים לעולם, יכולת ההתמדה ויצר הציד הזה מתבטא ברצון לחפור באדמה ולמצוא ציד או טרף בדיוק כמו שהם הונדסו ונועדו לעשות, לכן אפשר לראות אותם חופרים בעקשנות והתמדה בלי נלאית באדמה בחצר האחורית, הם כלבים חכמים ותקשורתיים.

אלו כלבים נהדרים לבעלים ספורטיביים ואתלטים שיהיו מוכנים להשקיע הרבה בהוצאת אנרגיה לכלב ולניתוב יצרים.

הם ידועים באינטליגנציה הגבוהה שלהם, הם מסוגלים בקלות לעשות מניפולציות לבעלים ולנבוח עליהם כדי להפעיל אותם, הם חסרי פחד ולכן לא חוששים מכלבים או דברים גדולים יותר.

סך הכל הם כלבי משפחה מצוינים אך לא מדובר בכלב לברדור או דומה, הם יהיו מצוינים עם ילדים אך לא יקבלו בהבנה הצקות ויכולים להחזיר בנשיכה קלה או בצביטה, ניתן להגדיר אותם כגזע שמח ועליז במיוחד שיש להתייחס אליו בכבוד שהוא ראוי אליו.

מי שמחליט לגדל כלב מסוג ג'ק ראסל, כדאי מאד שישקיע מגורות בחשיפה, בעבודת משמעת ובאילוף 

נראות ובריאות:

כלב הג'ק ראסל הוא כלב קטן ואתלטי, שבא בשלוש גרסאות של פרווה, היותר פופולארית ומוכרת היא הפרווה הקצרה אך ישנה גם וורסיה של ג'ק ראסל עם פרווה זיפית וגרסה של פרווה חצי זיפית או זיפית דלילה, צבע הפרווה צריך להיות ברובו לבן עם כתמים שונים של גווני חום ושחור, גודל הכלבים הרצוי נע בין 25 – 30 ס"מ והמשקל מחושב על קילו לכל 5 ס"מ, כלומר כלב בגובה 25 ס"מ רצוי שישקול 5 קילוגרם

הג'ק ראסל ככלב המיועד ונשמר על לא מזמן ככלב עבודה לכל דבר ועניין, סך הכל נחשב ככלב בריא ללא מחלות מיוחדות בעיקר אם מגיע ממגדלים אחראים שעורכים את כל הבדיקות הנחוצות.

סיכום

הג'ק ראסל הינו כלב לוויה מופלא שמיועד לבעלים שמבין שלא מדובר בסתם כלב קטן, אלא כלב ציד ייצרי ורציני שדורש הרבה הוצאת אנרגיה ועבודה עם הבעלים והרבה!
זה כלב שאוהב לרוץ ולרוץ ולרוץ, ולצוד, זה כלב סופר אינטליגנטי, נהדר לספורט כלבני כמו אג'יליטי ומשמעת, כלב נפלא ללמד אותו טריקים ותרגילים עם קליטה מהירה, ולכן הוא אהוד כל כך על במאים בקולנוע וסרטי פרסומות
זה לא כלב לבעלים שמחפש כלב ספה שקט ורגוע, אלא כלב לבעלים שמבין את כל מה שנדרש ואת העבודה הרבה

הג'ק ראסל הוא כלב נהדר למאלפי כלבים שרוצים לעבוד עם סוגים שונים של אוכלוסיות כלבנות טיפולית ויתאים עבודת הרחה וגישוש, כלב שישמח לאתגרים וללמוד טריקים חדשים ויכול להגיע לרמה גבוהה של ביצוע והבנה ונהדר ככלב ראשון לכל מי שמעוניין ללמוד אילוף כלבים מקצועי .
לימוד גזעי כלבים במכללת דוגארט הן חלק מלימודי אילוף כלבים ולימודי כלבנות טיפולית בקורס מאלפי הכלבים אשר מתקיימים בשתי חוות אילוף כלבים במרכז.
לפרטים נוספים כגון מחיר קורס מאלפים במרכז, או פרטים נוספים על בית הספר לאילוף כלבים, נא ליצור איתנו קשר בטלפון או בהודעה.

אילוף כלבים ג'ק ראסל טרייר
שיתוף

בשיתוף

הקריה האקדמית אונו

יצירת קשר

יש לך שאלות? רוצה פרטים נוספים?
אנחנו כאן בשבילך. צרו איתנו קשר בטלפון 03-6832445 או השאירו פרטים בטופס ונחזור בהקדם...

קורסים וסדנאות

לימודי כלבי עבודה

לימודי כלבי עבודה, גישוש והרחה במכללת Dog Art  מיועדים למאלפים ומטפלים התנהגותיים לכלבי בית, המעוניינים להוסיף לעצמם ידע מרתק, ולקבל כלים להעצמה והתפתחות אישית, של הקשר בין הבעלים והכלב. כלבי

קורס אילוף כלבים וטיפול התנהגותי

בשיתוף קורס אילוף כלבים וטיפול התנהגותי, במכללה לאומנויות האילוף דוגארט, מיועדים לאלו שמחפשים ללמוד מהטובים ביותר ולא מוכנים להתפשר. הסגל המקצועי של דוגארט המלמד אילוף כלבים וכלבנות טיפולית, מורכב מאנשי

מאמרים מהבלוג שלנו

לימוד אילוף כלבים

כלבי טורנספיט לימוד אילוף כלבים במרכז

כמאלפי כלבים ומטפלים התנהגותיים קרוב לוודאי שתתקלו בסוגים שונים של טיפוסי כלבים וחשוב שתדעו לזהות כל סוג וסוג של כלבים כדי שתהיו מקצועיים מול הלקוח וגם שתדעו מהו המטען הגנטי