גידול חינוך ואילוף גורים עבור כלבנות טיפולית וקורס מאלפים

בשיתוף
הקריה האקדמית אונו

אם אתם מתעניינים בקורס אילוף כלבים, או לומדים כלבנות טיפולית, זהו המאמר הכי חשוב שתקראו בנושא כלבים: 

כדי להקנות לגורים את הכלים הנכונים לחיים, חשוב להבין כי לכלבים, כמונו בני האדם יש אופי משלהם ועולם פנימי הנקבע בחלקו על פי תקופת הגורות. כמו אצל ילדים, גם אצל גורים, תקופת הגורות מעצבת את אופי הגור ומלמדת אותו דרכים להתמודדות עם הסביבה. 

קרוב לוודאי שיקפצו לכם מילים לראש כגון: "תורשה", "גנטיקה" נכון, יש תורשה והשפעה אדירה של הגנטיקה, וגנטיקה טובה והיא בהחלט גורם  עיקרי ומשפיע על התנהגות הכלב כבוגר אבל חשיפה נכונה לסביבה היא גורם לא פחות חשוב ומשמעותי מהתורשה עצמה.
עד כמה חשיפה נכונה היא משמעותית אתם שואלים? אז ראוי שתדעו את הנתון הבא:
80%  מבעיות ההתנהגות בכלבים בוגרים מתרחשות עקב חוסר בחשיפה או חשיפה לא נכונה. 

התהליך שהגור עובר הוא מסע אל הבגרות והמגדלים והבעלים הם אלו שיקבעו האם המסע ייגמר תוך רכישת הרגלים טובים או תוך רכישת התנהגויות לא רצויות, פחד מהסביבה ותוקפנות.

דגש חשוב לפני הכול! יש הבדל בין התפתחות גורים מגזעים שונים, וחלקם של גורי הכלבים מגזעים שונים מתפתח לאט יותר מאשר גורי כלבים מגזעים אחרים ואף ניתן לראות הבדלים במהירות ההתפתחות בין גורים בני אותו השגר, לכן חשוב להפעיל היגיון בריא בחשיפת הגורים בהתאם להתפתחות האינדיבידואלית של אותו הגור ואותו השגר.

מאמר זה סוקר את שלבי ההתפתחות של גורי הכלבים והדרכים השונות שאנו כמגדלים ובעלי גורים יכולים לנקוט על מנת לגדל גורים בטוחים בעצמם, על מנת שיהפכו להיות בני לוויה מוצלחים וכלבי עבודה יעילים, כשמבינים את השלבים בהתפתחות הגור מרגע הלידה, קל יותר לדעת מה עושים, לא מעט בעלי כלבים בוגרים היו מוכנים להקריב המון בכדי לחזור לרגע שבו הכלבים שלהם היו גורים ולהתחיל הכל מחדש על מנת לעשות  הפעם את הדברים נכון, לעשות את זה אחרת מאשר הפעם הראשונה
יש חשיבות עצומה להקניית הרגלים נכונים החל מהרגע הראשון ומאמר זה נועד להקנות לכם את כללי האצבע לכך. 

קריאה מהנה.

התקופה הראשונה – לידה עד גיל 21 יום: 

מזל טוב וחדשות מרגשות! הגור יוצא אל העולם, מהביטחון והחום של הרחם על העולם האמיתי שבחוץ. 

טמפרטורות גופו בלידה הן כ-36 מעלות והוא אינו יכול לשמור על חום גופו לבדו, הוא רגיש לשינויי טמפרטורה, אם הטמפרטורה צונחת מתחת ל- 34.4 מעלות צלזיוס, גופו של הגור לא חם מספיק והוא אינו יכול לעכל מזון ואף למות הרעלה אך במצב חם מדי עלול להתייבש ולמות.

בתקופה הראשונה של חיי הגור חושיו עדיין לא פעילים מלבד חוש הריח. הוא אינו שומע, אינו רואה,
לא שומר על חום גופו, לא עושה צרכים לבד ותלוי לחלוטין באמו.  הגור מוצא את הדרך לפטמה על ידי הריח ונצמד אליה על ידי רפלקס המציצה.
האם מלקקת אותו בשביל להמריץ את זרימת הדם, לנקות אותו, לעודד לצרכים ולגרום לבכי המאפשר ניקוי של מעברי הנשימה, ואוכלת את הצרכים על מנת לשמור על סביבה נקייה. מהצד פעולות אלה עלולות להראות אגרסיביות מצד האם אך זה טבעי ונחוץ להתפתחות הגור.
הוא מתפתח מהר ומכפיל את משקלו בשבוע הראשון.

בגיל הזה הגורים אוכלים ועושים צרכים כל שעתיים, יתר הזמן הוא ישן בצמוד לאחיו ואמו לקבל חום ובטחון.
הגורים פוקחים את עיניהם כ-9 עד 12 ימים לאחר הלידה. בהתחלה הרשתית שלהם אינה מפותחת וראייתם דלה. גורים אינם יכולים לשמוע היטב ככלבים בוגרים. למעשה, אוזני הגורים נשארות אטומות עד ליום ה-13 עד ה-17 לחייהם, כשהם מתחילים להגיב יותר לצלילים.

היות ובתקופה זאת החושים הפעילים אצל הגורים הם חוש הריח וחוש המגע (מישוש) להלן רעיונות לחשיפה מתונה ואפקטיבית: 

  • להרגיל את הגורים למגע עדין ומבוקר בחלקי הגוף השונים. 
  • ניתן לשים בחדר ריחות שונים של מרקמים שונים ודברים שונים בהם יתכן ויתקלו בחיי היום יום

כגון מצע של דשא או מאכלים שונים ועוד. 

תקופת המעבר גיל 3-6 שבועות-  או בכינויה הנוסף: "תקופת הסוציאליזציה הראשונה" (סוציאליזציה בלהקה):

זוהי אחת התקופות החשובות ביותר בהתפתחות הגור- תקופת הסוציאליזציה של הגור. בתחילת תקופה זו ישנה התפתחות מהירה של החושים, קפיצה קוגניטיבית של המוח המאפשרת לגור ללמוד כיצד לתקשר עם כלבים אחרים (הלימוד נעשה דרך האינטראקציה עם אחיו בשגר ואימו) הגור מתרגל לחיים בחברת כלבים, ולומד את כללי החיים הקשורים בכך. הגורים משחקים זה עם זה, נלחמים זה בזה ומתחילה להיווצר ההיררכיה המעמדית. אימו מלמדת אותו לרסן את התנהגותו.  בד בבד עם התפתחותו החברתית, מתפתחת בתקופה זו מערכת העצבים של הגור, כך שבגיל 7 שבועות הגור הוא בעל יכולת שכלית זהה לכלב המבוגר והוא בשל להתמודד מול מצבים חדשים וללמוד מהם. בסוף התקופה, הגור רכש בטחון עצמי ויתחיל לחקור את סביבתו הקרובה כעת הוא  יבחין בבני אדם ויגלה את חברתם. גור שיופרד מהשגר בגיל הצעיר משישה/שבעה שבועות קרוב לוודאי יגלה חוסר יציבות  והעדר חוסן נפשי במיוחד בכל הקשור לתקשורת כלבית. פרידה מוקדמת זו מאימו תוביל לחוסר ביטחון, הססנות וחששנות.  השבוע השביעי הוא הגיל האופטימאלי לניתוק הגור מהשגר, הוא בשל לפרידה ומוכן לעבור לשלב הבא.  השארת הגור בשגר לתקופה ארוכה יותר ללא אינטראקציה מספיקה עם בני אדם – תיפגע ביכולתו ליצור קשר עם בני אדם וסביבתם ובאופן זה תצמצם את חוסנו הרגשי-נפשי, לעומת זאת חשיפה בגיל צעיר כשהם יחד כל הגורים תכין אותם לחיים ותמנע מהם פחדים ממכשולים ומצעים שונים. 

בתקופה זאת כאשר חוש השמיעה וחוש הראייה נכנסים לפעולה ומתווספים לחוש הריח והמגע, ניתן להוסיף רעשים וחומרים בעלי מרקמים שונים, וחומרים שונים בהם הגורים צפויים לפגוש במהלך חייהם ככלבים בוגרים: 

  • פסקול של רעשי חשיפה לגורים המכילים רעש משאיות, מכוניות, צלילי חיות שונות, צחוק של אנשים ותינוקות, רעשי תזמורת, ברקים, פיצוצים, טריקת דלתות ועוד. 
  • דאגו לחשוף את הגורים לרעשים שונים בבית כגון טלוויזיה, חדשות, הורדת המים בשירותים, דפיקת סירים, שואבי אבק ומחבתות , מדיחי כלים, מכונות כביסה ועוד 
  • תנו לגורים לשחק עם בקבוקי פלסטיק ריקים, הקפידו שהם יהיו ללא מדבקות או פקקים
  • חשפו את הגורים למרקמים שונים כגון עץ, משטחי אבן, בד, שטיחים על מנת שיתרגלו ללכת אליהם ולא יופתעו מהם
  • במידה ואפשרי, חשפו את הגורים לחצר נקיה עם דשא, לא חייבים להניח אותם על הדשא או לתת להם לצעוד עליו, אבל כן תנו להם את ההזדמנות להריח אותו ולקבל תחושה ראשונית של הדבר החדש אליו נחשפו. 
  • אחזו את הגורים, לטפו אותם באוזניים באצבעות על הלחיים, לטפו אותם מצוואר ועד זנב וחוזר חלילה, הרגילו אותם למגע כך שתוכלו לחשוף אותם בקלות בעתיד לטיפול וטרינרי, עבודה עם מאלף או שופט כלבים בזירה. 
  • הביאו הביתה אנשים וילדים מכל הגילאים, המינים והסוגים, על מנת שהגורים יתרגלו לאנשים שונים ולא יופתעו מזרים בעתיד ויגלו עוינות וחשש

התקופה השלישית (סוציאליזציה עם בני אדם):  6-12 שבועות

זוהי התקופה המתאימה ביותר ליצירת הקשר בין האדם והכלב, רוב האימהות כבר אינן מניקות את הגורים אשר עברו מגיל 3 שבועות לאכול מזון מוצק, והן הרבה פחות מתעניינות בגורים. הלמידה אשר ירכוש הגור בנוגע ליחסים עם בני האדם בשלב זה תקרין על  צורת התייחסותו לבני האדם, למשך כל חייו. בתקופה זו יש להניח את הבסיס לחינוכו של הכלב ולהרגילו לשיתוף פעולה עם האדם. בגיל זה מוחו של הגור זמין ופתוח ללמוד דברים חדשים, לכן יש ללמדו תרגילים קלים. הדברים הנלמדים בשלב זה יחתמו לכול חיי הגור  לטוב ולרע. לכן יש להיזהר ביותר  לא להשאיר השפעות שליליות על הגור בתקופה זו.  יש לחשוף את הגור בהדרגה לסביבה האנושית והאורבאנית: אנשים וילדים, מכוניות, מרכזי קניות, גני משחקים, מעליות וכו'. ככל שנחשוף את הגור יותר – חוסנו הנפשי יתחזק, .

מן הסתם יקפוץ לכם המשפט לראש: "הווטרינר אמר לא להוציא עד תום החיסונים .." הטעות הנפוצה ביותר, והחמורה ביותר, והיא הטעות שהכי קשה לתקן היא להשאיר את הגור בבית עד תום החיסונים.
נראה לכם שזה נכון לעטוף גור בצמר גפן עד גיל 3 וחצי חודשים כי הווטרינר אמר? זאת טעות חמורה ביותר!  כבודם של הווטרינרים במקומו מונח, עם זאת רובם הגדול של הווטרינרים לא מבינים כלום בהתנהגות כלבים, לא שבאשמתם, היות ותפקידם המקצועי הוא להגן בריאותית על הגור ממחלות שעלולות לפגוע בו, עם זאת מה עם חוסנו המנטלי והנפשי של הכלב? עליו אסור להגן? האם את חוסנו הנפשי של הכלב נרצה להזניח?  לא ממש לא, אין צורך להזניח את נפשו של הכלב, הפתרון הוא מאד פשוט! והוא למצוא את דרך המלך!

הדרך הנכונה לחשיפת הגורים בגילאי 6-12 שבועות: 

  • התחילו ללמד את הגורים לבוא אליכם בקריאה 
  • אתם יכולים להחזיק את הגור על הידיים, לשבת בתחנת אוטובוס, או ספסל ציבורי ולאפשר לו לשמוע, להריח ולחוות את העולם
  • ניתן להתחיל להסיע את הגורים ברכב, להרגיל אותם לנסיעה ממקום למקום 
  • אפשר לשטוף בעדינות את הגורים, ללמד אותם להיות רגועים בזמן מקלחת
  • משחק עם אצבעות הרגליים והציפורנים, להרגיל אותם לקציצת ציפורניים 
  • התחילו להפגיש אותם לאחר החיסון הראשון עם כלבים מוכרים, בריאים ומאוזנים אשר אוהבים גורים, חשוב לגורים לחוות כלבים שהם אינם אימם הביולוגית, חשוב מאד שהכלב אליו הם נחשפים הוא עדין ומרגיש בנוח עם הגורים
  • ניתן למלא לגורים בריכת מים עם מים רדודים לאפשר להם לטבול את כפות הרגליים ולחוות תחושה של מים 
  • בתקופה זאת ניתן לשים על הגורים רצועה ולהתחיל להרגיל אותם בהדרגה להליכה עם רצועה 
  • למדו את הגורים לעבור מעל מכשולים קלים, תנו להם לחוות ולהתמודד עם טיפוס על משטחים שונים כגון מדרגת אירובי, צמיג, כריות שונות, פוף ועוד. 
  • כאשר אתם לוקחים את הגור לווטרינר הפכו זאת לחווייה כיפית עבורם, עם חטיפים וחיזוק קולי חיובי, ליטופים ועוד 
  • למדו את הגור עיכוב נשיכה, למדו אותו מה מותר ומה אסור, עשו לו ניתוב יצרים, למדו אותו מה מותר לנשוך ומתי ומה לא 
  • למדו את הגור טריקים שונים, המוח פתוח ללמידה, הגור ילמד לחשוב ולשמור על ראש פתוח לפתירת בעיות והתמודדות עם אתגרים 

התקופה הרביעית (מעמד חברתי): 12-16 שבועות

במהלך תקופה זאת הגור חווה התפתחות גופנית מואצת, הגור מתחיל לקבל אופי מעוצב יותר ומוכן לחיים עצמאיים. בתקופה זו הגור מתחיל לבחון גבולות .הוא בוחן את מעמדו החברתי בלהקה/משפחה. בשלב זה חשוב להבהיר לכלב באופן חד וברור כי הבעלים הוא המנהיג אשר להוראותיו יש להישמע. במקרים רבים בהם בעלי הכלב מוכנים למלא את כל דרישותיו, נוצר מצב בו הכלב תופס למעשה את המנהיגות, דבר היוצר בעיות מרובות, במיוחד לאחר התבגרות הגור כשהוא מגיע לגודל וכוח פיזי עצום. יש לצפות שהגור יתחיל במשחקי משיכה, נשיכות ועוד. חשוב מאוד לא לעודד אותו במשחקי משיכה ולרסן את הנשיכות שלו בגיל זה. מומלץ לשחק איתו במשחקי הבאה ולא לתת לו לקבוע מתי משחקים ומתי מפסיקים. בעלי גורים נוטים באופן טבעי לזנוח את עניין הצבת הגבולות, המחשבה שיש לנו גור קטן ומתוק בבית וגורמת לנו לחשוב כי הצבת גבולות היא משהו מיותר ודברים יסתדרו מעצמם. זו טעות לחשוב כך.
גבולות מעניקים לגור הבנה מהי התנהגות רצויה ומהי התנהגות לא רצויה.
הגבולות נועדים להקנות לגור הרגלים רצויים ולמנוע ממנו למידה של התנהגויות לא רצויות.
ויתור לגור ורחמים על הגור יזיקו לו ויקשו עליו ועל בני הבית לנהל חיים מאוזנים וסדירים. גור זקוק לחיבה, וצריך ליטוף וגם מיטה וטיול. אב גור חייב שהבעלים שלו יבינו שהוא כלב וישנם יצרים הפועלים עליו אותם  צריך לנתב וללמד. גור צריך לנשוך ולנער ולרדוף, הוא לא חייב לעשות את זה על הנעל החדשה שרכשתם עבור הילד או החולצה החדשה, הוא יכול לעשות את זה עם חבל או כדור או עם עוד אלף משחקים אחרים כגון פריזבי או צעצוע נשיכה בהם אפשר וצריך לנתב את היצרים. הבעלים שמשקיע בזה בשלבי ההתפתחות המוקדמים יזכה להיות בעלים מאושר לגור מאושר ומסופק שיגדל לגדול כלב יציב ומאוזן 

מה ניתן לעשות מבחינת חשיפה והתנהלות עם הגורים בגיל ): 12-16 שבועות:

  • הכירו לגור את מוצרי הבית השונים כגון שואב אבק, מדיח כלים, מקדחה / מברגה חשמלית , מייבש שיער על מנת שלא יחשוש מנוכחותם והרעש אותו הם יוצרים 
  • קחו את הגור למקום הומה אדם כגון התחנה המרכזית, תחנת רכבת, אולם הנכנסים בשדה התעופה על מנת שייחשף לאנשים מכל העולם, בקשו מאנשים שהגור אינו מכיר שיגשו אליו ויתנו לו חטיפים קח תבנו לו את הביטחון ותורידו לגור את החשש והלחץ מאנשים זרים ולא מוכרים
  • במידה ואתם יכולים לצרף את הגור לקניות במרכז הקניות, שימו אותו בעגלה ותנו לו להירגע ולהיחשף לעולם  
  • בזמן פינוי אשפה או ניקוי רחובות, טיילו עם הגור ברחוב על מנת שילמד לא לחשוש מהרעש והריח של המשאיות והציוד הכבד 
  • הקנו לגור תבניות משחק, עם התחלה אמצע וסוף, למדו את הגור משחקי מאבק, חשוב שתתנו לו לנצח על מנת להקנות לו תחושה של ביטחון וניצחון, תחושת הניצחון תגרום לגור לשוב אליכם שוב ושוב למשחק, כלי חשוב לחינוכו ולמשמעת שלו בעתיד. 
  • קחו את הגור בסמוך לגן ילדים או בה"ס יסודי, על מנת שיחשף לרעשי ילדים וריח ילדים, קחו חטיפים ותנו לילדים להאכיל את הגור, ילדים צועקים ונעים בחדות ובמהירות ויכולים להוות טריגר למרדף או תחושת פחד אצל הגור, חשיפה נכונה ונעימה לילדים, תגרום להתניה חיובית עבור הגור והתייחסות לילדים כמשהו נעים שיש להיות רגוע לידו. 
  • טיילו ליד אתרי בניה שהגור יתרגל לרעש 
  • חשוב בגיל זה לחשוף את הגור לכמה שיותר סביבות חיים שונות על מנת שייחשף לכולם ויהיה רגוע בהם. 
  • למדו את הגור טריק חדש כל שבוע, הדבר יפתח עבורו את המחשבה וילמד אותו להפעיל את הראש ולא להיות מקובע ונעול.
  • עדיין חשוב בתקופה זאת ללטף את הגור מקצה לקצה, לשחק עם האוזניים ועם הפה, לשחק עם כפות הרגליים ולהרגיל אותו למגע על מנת שיהיה רגוע אצל הווטרינר/ית  המאלף/ מאלפת או ספרי הכלבים 

התקופה החמישית (אינסטינקט בריחה):  4-8 חודשים:

בתקופה זו הגור יגלה יותר עצמאות ולעיתים לא יישמע לבעליו ויעשה מה שירצה, מעין סוג של מרד נעורים או פתאום לא יבצע דברים שעשה בעבר. תקופה זו יכולה להימשך בין מספר ימים למספר שבועות. במידה והגור למד משמעת בסיסית – יהיה הרבה יותר קל לעבור תקופה זו. גורים רבים שלא למדו משמעת בסיסית והתנהגותם לא נותבה כראוי – יפתחו בעיות התנהגות שידרשו טיפול.

בגיל זה רצוי כבר להיעזר באיש מקצוע מנוסה ומיומן שינחה את הבעלים להקנות לגור את הרגלי המשמעת הבסיסיים וניתוב היצרים, לדעת מתי לדרוש ומתי לחזק 

התקופה השישית (התבגרות):  6-18 חודשים

תקופה זו קשורה להתפתחותו ההורמונאלית (מינית) של הכלב. אצל כלבים ננסיים התקופה יכולה להתחיל כבר בגיל חמישה חודשים בעוד שאצל כלבים ענקיים בגיל שנה  להימשך עד גיל שנתיים – שלוש . כלל אצבע : ככל שהכלב מגזע גדול יותר התבגרותו המינית תתחיל מאוחר יותר. זכרים לעיתים יתחילו "לסמן" כלומר להשתין במקומות רבים ויכולים לפתח אגרסיביות כלפי זכרים אחרים. זו יכולה להיות תקופה לא קלה עבורנו בעלי הכלבים וחשוב להמשיך לתרגל משמעת בכדי להבהיר לכלב את מעמדו בלהקה ולהזכיר לו מהי ההתנהגות המצופה ממנו.

חריטת הפחד

בנוסף לתקופות הקריטיות שמנינו עד עתה קיימות  עוד שתי תקופות קריטיות שחשוב שנהיה מודעים להן כיון שהן קשורות לחוויות היכולות להשאיר טראומה לכל חייו של הכלב:

תקופת חריטת הפחד הראשונה: 8-10 שבועות

תקופה בה אם הגור ייחשף ללחץ קיצוני למשל לרעש או ייחשף באופן שאינו הדרגתי תיחרט החוויה המפחידה בזיכרונו לאורך כל חייו  – וזוהי טראומה. יש לשים לב שתקופה זו מגבילה לתקופת הסוציאליזציה עם בני אדם. החשיפה בתקופה זו חשובה מאוד אך חייבת להיות הדרגתית ויש להימנע מלחשוף את הגור למצבים קיצוניים שהוא טרם התנסה בהם כגון טיסה, זיקוקי דינור וכו' על מנת לא לגרום למצב המכונה בעגה המקצועית "חשיפת יתר" .

היות וכך לא רצוי לנתק את הגור מהשגר לקחת אותו הביתה, ואם עושים זאת צריך לתכנן את המעבר כך שהוא לא יותיר טראומות. (כפי שכבר ציינתי קודם הגיל המומלץ לניתוק הוא בגיל ששה/שבעה שבועות ולא בתקופה קריטית זו).

תקופת חריטת הפחד השנייה: 6-14 חודשים

שלב זה מתרחש במקביל להתבגרותו של הכלב ולא כל כך ממוקד מבחינת זמן כמו תקופת חריטת הפחד הראשונה, לפעמים הדבר מלווה בשינויים הורמונליים כמו ייחום או הריון מדומה ראשון אצל נקבות, או שינויים הורמונליים אצל זכרים . הכלב מגלה לפתע פחד חדש ללא סיבה נראית לעין. תגובת בעלי הכלב  תקבע אם תהיה לכך השפעה ארוכת טווח. ככלל אסור על הבעלים להתנהג בצורה קיצונית כגון להכריח את הכלב לגשת למקור הפחד או לרחם עליו , לחבקו וללטפו. חשוב להיות סבלניים ולקרבו בצורה הדרגתית למקור הפחד (עדיף תוך כדי משמעת) תוך מתן חיזוקים חיוביים . תגובה זו תגרום לכלב לחוש ביטחון ולהתגבר על פחדו .

סיכום: 

זכרו את המשפט מתחילתו של המאמר: לא מעט בעלי כלבים בוגרים היו מוכנים להקריב המון בכדי לחזור לרגע שבו הכלבים שלהם היו גורים ולהתחיל הכל מחדש על מנת לעשות  הפעם את הדברים נכון, לעשות את זה אחרת מאשר הפעם הראשונה. לכם בעלי הגורים יש את ההזדמנות לעשות זאת נכון כבר ישר מהפעם הראשונה מבלי הצורך להתחרט ולהתאבל על העבר. 

את כל זה ועוד הסטודנטים שלנו לומדים בקורס הכלבנות הטיפולית ובקורס המאלפים אצלנו בקורס אילוף כלבים של דוגארט.

אסיים בציטוט של פרופסור רודולפינה מנצל מראשי הכלבנות המודרנית בעולם ובישראל: 

"הידידות עם הכלב היא הדרך הקצרה והנוחה ביותר לאדם הרוצה להתקרב אל עולם החי שמעבר למינו הוא"

תיהנו מהכלב שלכם, זה הדבר הכי חשוב 

גורים לכלבנות טיפולית
שיתוף

בשיתוף

הקריה האקדמית אונו

יצירת קשר

יש לך שאלות? רוצה פרטים נוספים?
אנחנו כאן בשבילך. צרו איתנו קשר בטלפון 03-6832445 או השאירו פרטים בטופס ונחזור בהקדם...

קורסים וסדנאות

קורס אילוף כלבים וטיפול התנהגותי

בשיתוף קורס אילוף כלבים וטיפול התנהגותי, במכללה לאומנויות האילוף דוגארט, מיועדים לאלו שמחפשים ללמוד מהטובים ביותר ולא מוכנים להתפשר. הסגל המקצועי של דוגארט המלמד אילוף כלבים וכלבנות טיפולית, מורכב מאנשי

מאמרים מהבלוג שלנו

אילוף כלבים

כלבי בורדר קולי

כמאלפי כלבים ומטפלים התנהגותיים קרוב לוודאי שתתקלו בסוגים שונים של טיפוסי כלבים וחשוב שתדעו לזהות כל סוג וסוג של כלבים כדי שתהיו מקצועיים מול הלקוח וגם שתדעו מה המטען הגנטי